Zwrot zakupów internetowych a reklamacja
Zwrot towaru i reklamacja to nie jest to samo. Reklamacje możemy zgłosić, jeśli zakupiony przez nas towar jest wadliwy. Wtedy, gdy towar jest uszkodzony albo niezgodny z tym, co kupiliśmy. Chodzi o sytuacje, w których zakupiony towar nie posiada cech, które zostały obiecane przez sprzedawcę. Reklamacja pozwala na ubieganie się o zwrot pieniędzy, naprawę zakupionego produktu albo jego wymianę. W przypadku reklamacji musimy podać przyczynę, z powodu której reklamujemy dany produkt. Reklamacja może zostać przyjęta albo odrzucona.
Zwrot produktu dotyczy sytuacji, w której z dowolnego powodu nie chcemy zachować produktu, który kupiliśmy. Zakupiony produkt możemy zwrócić, nawet jeśli nie posiada on wad i jest zgodny z naszymi oczekiwaniami.
Zwrot towarów zakupionych stacjonarnie i zamówionych w sklepie internetowym
Możliwość zwrotu nie jest zagwarantowana w przypadku zakupów dokonanych stacjonarnie. Wszystko zależy od polityki konkretnego sklepu wyrażonej w jego regulaminie. Jednak opcja zwrotu towaru stała się bardzo popularna, z tego względu wiele sklepów stacjonarnych oferuje taką możliwość na określonych zasadach, aby pozyskać nowych klientów.
Jeśli jednak robisz zakupy przez internet, to możliwość zwrotu towaru przysługuje Ci na podstawie ustawy o prawach konsumenta z 30 maja 2014 r. Nie musisz podawać przyczyny, z powodu której zakupiony produkt chcesz zwrócić.
Czy wszystko można zwrócić?
Czy każdy zakupiony produkt możemy zwrócić? Niestety nie. Niektóre produkty nie podlegają zwrotom. To, jakie rzeczy i na jakich zasadach można zwracać, jest regulowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Towary niepodlegające zwrotom:
- Produkty, które są narażone na szybkie zepsucie. Nie zwrócimy m.in. jedzenia, owoców, mięsa, pieczywa.
- Produkty higieniczne, o krótkim terminie przydatności. Nie zwrócimy towarów, które po krótkim czasie utracą swoje właściwości higieniczne. Należą do nich przede wszystkim środki higieny osobistej.
- Produkty, które po otwarciu nie mogą być ponownie sprzedane.. Do tej grupy należą np. soczewki kontaktowe.
- Treści cyfrowe, dane zapisane na nośnikach CD oraz DVD, pliki pobrane z internetu, a także programy komputerowe.
- Produkty, które zostały wykonane na zamówienie.
- Inne towary, które z różnych przyczyn nie podlegają zwrotom: prasa, produkty o nietypowych wymiarach, towary z autorską grafiką, napisem, logo, a także zdjęcia oraz produkty grawerowane.
Jeśli nie jesteśmy pewni, czy zakupiony towar możemy zwrócić, warto przeczytać regulamin sklepu albo skontaktować się ze sprzedawcą.
Ile jest czasu na zwrot towaru?
Warunki zwrotu towarów zakupionych online mogą różnić się w zależności od sklepu i rodzaju produktu. Jednak istnieje kilka ogólnych zasad dotyczących czasu zwrotu zakupów przez internet, które warto poznać.
Ile jest czasu na zwrot towaru?
- 14 dni
To standardowy czas, który przysługuje nam na zwrot zakupionych produktów. Zgodnie z polskimi prawem, konsument ma prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość w ciągu 14 dni od otrzymania towaru, bez podawania przyczyny. To tzw. okres odstąpienia. W tym czasie możesz zwrócić produkt i odzyskać pieniądze za jego zakup lub wymienić go na inny.
- Rozszerzony okres zwrotu
Niektóre sklepy oferują swoim klientom dłuższy termin zwrotu towaru, często do 30, a nawet 100 dni. To doskonała opcja, jeśli zastanawiasz się nad zakupem produktu, ale nie jesteś pewien, czy na pewno go potrzebujesz.
Czas zwrotu jest liczony od następnego dnia od daty zakupu. Co, jeśli zakupione towary dotrą do nas w dwóch różnych przesyłkach i nie tego samego dnia? Wtedy termin zwrotu towaru liczy się od kolejnego dnia po dniu, w którym odbieramy ostatnią przesyłkę.
Kto ponosi koszty zwrotu towaru kupionego na odległość?
W przypadku zwrotu towaru kupionego online, jeśli został on zwrócony w stanie nienoszącym oznak użytkowania, odzyskamy pełną kwotę przeznaczoną na zakup. Jeśli sprzedawca nie zaznaczył w regulaminie, że koszty przesyłki zwrotnej ponosi kupujący, to wówczas to on je pokrywa, zazwyczaj zwracana jest kwota najtańszej metody wysyłki możliwej dla zwracanego produktu.
Zwroty zakupów z epaka.pl
Przesyłki ze zwracanymi zakupami w komfortowy sposób wyślesz za pomocą platformy i aplikacji mobilnej epaka.pl. Wystarczy, że wejdziesz na naszą stronę albo włączysz naszą aplikację i skorzystasz z przejrzystego formularza nadania paczki. Po sfinalizowaniu zamówienia pozostaje tylko czekać na przyjazd kuriera.
Paczkę zwrotną możesz też przynieść do stacjonarnego puntu nadania i odbioru przesyłek epaka.pl i na miejscu nadać ją do sprzedawcy.