12 października po raz 17-sty będziemy obchodzić Dzień bezpiecznego komputera. Celem tego przedsięwzięcia jest propagowanie wiedzy na temat bezpieczeństwa w sieci. Chodź idea akcji pozostaje niezmienna, wyzwania z jakimi przychodzi nam się mierzyć na co dzień ewoluują. Na jakie zagrożenia jesteśmy narażeni w sieci? Co możemy zrobić, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo? Jakiego rodzaju działania powinny wzbudzać naszą szczególną ostrożność?
Wraz z postępem technologicznym przestępczość wkracza w nowy wymiar. Kradzież portfela zdarza się już sporadycznie, w przeciwieństwie do ataku na konto bankowe. W czasach kiedy nasze życie przeniosło się do on-line’u, zagrożenie przybiera formę cyberprzestępstwa, które czyha na nas praktycznie podczas każdej czynności wymagającej połączenia z internetem.
Co grozi nam w sieci?
Do najczęstszych zagrożeń czyhających w sieci należy kradzież danych, pieniędzy oraz tożsamości. Cyberprzestępcy korzystają z wirusów, złośliwego oprogramowania, fałszywych formularzy czy wiadomości, aby przejąć kontrolę nad naszym komputerem.
Szczególną ostrożność powinniśmy zachować podczas korzystania z bankowości elektronicznej, robienia zakupów internetowych, obsługi poczty elektronicznej czy też pracy zdalnej. Czyli tak naprawdę zawsze, kiedy jesteśmy on-line.
Należy uważać na wszelkie podejrzane linki, niezabezpieczone strony www czy sms-y wzywające do zapłaty. Z takimi oszustwami mieliśmy okazję zmierzyć się niedawno w branży kurierskiej. Przestępcy podszywający się pod firmy przewozowe, rozsyłali sms-y z linkiem do dokonania dopłaty do przesyłki. Kwoty dopłat były symboliczne. Jednak kwoty, które w konsekwencji kliknięcia w link znikają z kont bankowych do symbolicznych już nie należą.
Jak się chronić przed cyberatakami?
Jest kilka sposobów, dzięki którym możemy zwiększyć bezpieczeństwo w sieci:
- stosowanie silnych i różnorodnych haseł
- korzystanie z legalnego oprogramowania
- stosowanie ochrony antywirusowej
- korzystanie z bezpiecznych sieci WiFi.
Najważniejsze jest jednak zachowanie czujności i ostrożności. Formy zagrożeń w sieci będą się zmieniać. Nie jesteśmy w stanie przygotować się na każdą ewentualność. Możemy jednak ignorować podejrzane wiadomości i linki, weryfikować sprzedawców internetowych, unikać podawania danych osobowych. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości co do autentyczności otrzymanej wiadomości czy promocji internetowej, z której chcielibyśmy skorzystać, warto skontaktować się z daną firmą.
Dla epaka.pl bezpieczeństwo danych firmy, współpracowników i klientów to absolutny priorytet. Stosujemy skuteczne zabezpieczenia i na bieżąco szkolimy personel w tym zakresie. Nasze Biuro Obsługi Klienta jest do dyspozycji, aby udzielić niezbędnych odpowiedzi, w tym zweryfikować czy otrzymany link wzywający do zapłaty jest prawdziwy.
Biuro Obsługi Klienta:
bok@epaka.pl, +48 666 999 392