Czym jest numer zamówienia?
Numer zamówienia to unikalny, jednorazowy identyfikator zamówienia. To ciąg znaków, zazwyczaj liter i cyfr, który przypisany jest konkretnemu zamówieniu. Numer zamówienia online jest generowany każdorazowo po złożeniu zamówienia i otrzymaniu jego potwierdzenia. Tak jak każdy obywatel Polski otrzymuje swój własny numer PESEL, tak każde zamówienie otrzymuje swój własny numer zamówienia. Ten numer pomaga w monitorowaniu statusu zamówienia. Ułatwia kontakt z obsługą klienta w przypadku problemów lub pytań o złożone zamówienie. Zawiera on informacje (oznaczone cyframi) o tym, co dokładne znajduje się w naszej paczce, kiedy zamówienie zostało złożone, opłacone, a czasem także o tym, kto odpowiada za jego skompletowanie.
Zdarza się, że numer zamówienia sklepu jest mylony z numerem śledzenia przesyłki. Czym te dwa numery się od siebie różnią i jak ich ze sobą nie pomylić?
Numer zamówienia a numer śledzenia przesyłki
Gdy robimy zakupy przez internet, to oprócz identyfikatora zamówienia otrzymujemy także numer śledzenia przesyłki. To dwa różne numery, które są istotne, aby zakupy online były sprawne i udane.
Numer zamówienia zostaje przypisany przez sklep internetowy. Służy do identyfikacji i zarządzania zamówieniem przez obsługę sklepu. Pozwala na śledzenie statusu zamówienia, uzyskania dostępu do informacji dotyczących zamówionych produktów oraz dokonanych płatności.
Z kolei numer śledzenia przesyłki zostaje nadany przez firmę kurierską po nadaniu paczki. Umożliwia śledzenie paczki oraz monitorowanie postępów dostawy.
Gdy kontaktujemy się ze platformą internetową w sprawie złożonego zamówienia, to będziemy potrzebowali numeru zamówienia. Wszystkie kwestie związane z wysłaną już paczką ustalimy przy użyciu numeru śledzenia przesyłki.
Gdzie spotkamy się z numerem swojego zamówienia?
Z numerem zamówienia najczęściej mamy do czynienia podczas robienia zakupów online. Przede wszystkim znajdziemy go w sklepach internetowych, gdzie każde złożone zamówienie jest identyfikowane tym unikalnym numerem. Niezależnie od tego, czy kupujemy odzież, zabawki, produkty spożywcze albo książki, zawsze dostaniemy swój własny identyfikator zamówienia.
Numer zamówienia jest też powszechnie używany w innych branżach. W aptekach pozwala na śledzenie recept oraz zamawianie leków. Otrzymamy ten numer także podczas zamawiania posiłków, zarówno w konkretnych restauracjach, jak i za pośrednictwem platform pośredniczących w zamawianiu jedzenia. Jest on kluczowy zarówno dla klientów, jak i dostawców.
Do czego przydaje się numer swojego zamówienia?
W wielu sytuacjach w ogóle go nie używamy i ignorujemy jego istnienie. Jeśli jednak zdarzy się sytuacja, w której będzie on niezbędny, to jego brak może przysporzyć nam wielu niedogodności. Kiedy numer zamówienia jest szczególnie przydatny? W jakich sytuacjach lepiej go posiadać?
Dla sprzedającego przekazanie numeru zamówienia jest istotne, ponieważ ułatwia logistykę procesu sprzedażowego. Na platformach sprzedażowych w każdej sekundzie wiele osób zamawia różne produkty. Gdyby nie to, że każde z zamówień ma swój własny identyfikator zamówienia, proces kolekcjonowania towarów do wysyłki do klientów byłby wręcz niemożliwy. Numer zamówienia online jest szczególnie istotny w sytuacji, gdy zamówień jest wiele i są one realizowane przez wielu pracowników.
Numer zamówienia sklepu jest również niezbędny w przypadku problemów ze złożonym zamówieniem. Jest gwarantem udanej reklamacji towaru. Pozwala na identyfikację zamówionych produktów oraz sprawną komunikację z obsługą klienta.
Możemy go wykorzystać także wtedy, gdy chcemy anulować złożone zamówienie. Niezależnie od powodu anulowania to właśnie na podstawie numeru zamówienia nasza prośba będzie rozpatrywana.
Numer swojego zamówienia przyda się też w sytuacji, gdy w paczce znajdą się nie te przedmioty, które zamówiliśmy. Wystarczy, że zadzwonimy do obsługi klienta i podamy nasz numer, a pracownik sklepu bez problemu zidentyfikuje nasze zamówienie i rozwiąże zaistniały problem.
Ten ciąg znaków zawiera wiele cennych informacji. Przede wszystkim o tym, co zostało przez nas kupione, kiedy, w jakich ilościach i czy zostało opłacone. Jest podstawą w przypadku reklamacji, anulowania zamówienia albo rozwiązywania sporów i problemów dotyczących naszych transakcji.
Jak sprawdzić numer zamówienia online?
Numer zamówienia zazwyczaj pojawia się już na etapie dokonywania zakupu. Po potwierdzeniu transakcji na ekranie pojawia się strona z podziękowaniem. Tam widoczny będzie przekazany numer zamówienia. Po dokonaniu zakupów na naszą skrzynkę pocztową zostanie wysłany e-mail potwierdzający transakcję. Ta wiadomość zawiera wszystkie potrzebne informacje dotyczące złożonego zamówienia, także jego numer. Jest on również dostępny na koncie klienta – większość sklepów internetowych umożliwia założenie takiego profilu. Aby odszukać na nim numer swojego zamówienia, wystarczy się zalogować i wejść w odpowiednią sekcję. Najczęściej jest to historia zamówień. Zdarza się też tak, że identyfikator zamówienia jest wysyłany na nasz numer telefonu w wiadomości SMS. Wiele zależy od polityki danego sklepu internetowego.
Jeśli chcemy mieć pewność, że nasz numer zamówienia nie zgubi się, to możemy go po prostu zapisać zaraz po dokonaniu zakupu.