Poradnik kurierski

Rejestracja w serwisie EPAKA.pl [wideo-poradnik]

Szablony przesyłek

1. Po zalogowaniu się na swoje konto wchodzimy w opcję Twoje konto -> Szablony

 

2. Tworzymy szablon przesyłek poprzez wypełnienie formularza i zapisujemy

 

3. Po udanej operacji pojawia się lista szablonów

Opłata paliwowa

Opłata paliwowa wynika ze zmieniających się cen paliw na świecie, ma ona wpływ na koszt usług kurierskich. Szczególnie jest to odczuwalne u przewoźników świadczących usługi lotnicze. Opłata paliwowa umożliwia firmom kurierskim odpowiednie reagowanie na zmieniające się ceny paliw i zastosowanie w swoich cennikach.

Stawki opłat paliwowych dla poszczególnych przewoźników:

DHL: 15,50%

DPD: 10,00%

GLS: 10,00%

K-EX: 20,00%

FedEx: 13,00%

UPS: 9,00%

Co to jest waga gabarytowa?

Waga gabarytowa, zwana także wagą przelicznikową, przestrzenną czy wymiarową, ma zastosowanie w przypadku przesyłek, które są lekkie, ale mają duże wymiary i przez to zajmują dużo przestrzeni w samochodzie dostawczym przewoźnika. Kurierzy mają różne metody jej przeliczania, jednak wszystkie prowadzoną do dopasowania wagi do rozmiarów przesyłki.

Wagi gabarytowe dla poszczególnych przewoźników:
(do wyceny brana jest pod uwagę waga wyższa, rzeczywista lub gabarytowa)

K-EX:
Dł. x szer. x wys. / 10000 = waga w kg

FedEx:
Dł. x szer. x wys. / 6000 = waga w kg

UPS:
Dł. x szer. x wys. / 5000 = waga w kg

DPD:
Dł. x szer. x wys. / 6000 = waga w kg

DHL:
Dł. x szer. x wys. / 4000 = waga w kg


GLS
(maks. wymiary: dł. 200cm, wys. 60cm szer. 80cm, dł. + obwód: 300cm)

W przypadku kiedy przesyłka przekracza wagę, gabaryty oraz jej zawartością jest jedna z wymienionych pozycji to dopłata jest mnożona x 3. W przypadku kiedy przekroczona byłaby waga i gabaryty to dopłata jest podwójna. Do wyceny brana jest pod uwagę tylko waga rzeczywista.

Jak przebiega przesyłka kurierska?

Wysyłkę można nadać na dwa sposoby: poprzez stronę www.epaka.pl co spowoduje przyjazd kuriera do nadawcy, oraz w jednym z ponad 120 oddziałów terenowych EPAKA.pl. Po odbiorze przesyłki przez kuriera, jest ona dostarczana do sortowni przewoźnika, gdzie jest segregowana i odpowiednio oznaczana dzięki czemu wiadomo gdzie i do jakiego odbiorcy ma być dostarczona. W momencie przyjazdu kuriera odbiorca ma prawo sprawdzić czy przesyłka nie została zniszczona w czasie transportu bądź czy zawiera zamawiany towar. W przypadku nieprawidłowości można odmówić przyjęcia przesyłki, sporządzić protokół szkody i złożyć reklamację.

Dokumenty zwrotne (ROD)

Skrót ROD pochodzi od angielskich słów "return of documents", co oznacza zwrot dokumentów. Usługa często jest stosowana np. przez operatorów telewizji cyfrowych lub sieci komórkowych w przypadkach podpisywania umów "na odległość". ROD sprowadza się do tego, iż kurier musi uzyskać stosowny podpis od odbiorcy. Po wykonaniu czynności dokumenty wracają z powrotem do nadawcy. Usługa ROD jest dodatkowo płatna, a zwrot dokumentów do nadawcy wynosi 3 dni robocze.

Jak pakować przesyłkę?

Dobrze spakowany przedmiot to podstawa w usługach transportu rzeczy. Prawidłowo pakując swoją paczkę zwiększamy szansę na to, że towar dojdzie do odbiorcy nieuszkodzony. W przypadku złego doboru opakowania i dodatkowych zabezpieczeń, istnieje duże ryzyko, że towar dojdzie zniszczony.

Do standardowych opakowań należą kartony oraz foliopaki. Jednak one same nie zapewniają, że wysyłany przedmiot dojdzie w całości. Dobrym sposobem jest zastosowanie tzw. wypełniaczy, które dodatkowo zabezpieczą towar. Do takich wypełniaczy można zaliczyć folie bąbelkowe, styropian, papier, gąbki, chipsy, poduszki powietrzne.

Trzeba również zwracać uwagę jaki wypełniacz dodajemy do przesyłki. Może dojść do sytuacji kiedy poprzez zły wybór, wypełniacz nie zabezpieczy przedmiotu, a dodatkowo spowoduje, że waga i gabaryt paczki się zwiększy co może wpłynąć na koszt wysyłki kurierskiej.

Przesyłki niestandardowe

Przesyłki niestandardowe charakteryzują się tym, że przekraczają standardowe wymiary wyznaczone przez przewoźnika bądź posiadają nieregularne, owalne kształty lub wystające elementy mogące uszkodzić inne paczki w transporcie. W związku z tym może zostać naliczona dodatkowa opłata. Opłata ta jest naliczana każdej paczce w przesyłce tzn. jeśli na jednym liście przewozowym znajduje się kilka paczek to dodatkowa opłata dotyczy każdej z nich.

Czynniki powodujące, że paczka może być uznana za niestandardową:

  •     wymiary przekraczające wymiary standardowe,
  •     zbyt duża waga przesyłki,
  •     owalny kształt, (np.: tuby, walce, kule),
  •     oznaczone etykietami "Uwaga szkło" lub "Góra/dół",
  •     wystające elementy,
  •     zły dobór opakowania, który utrudnia pracę kurierom,
  •     inne czynniki wymienione w regulaminach firm kurierskich.

 

Przesyłki niestandardowe u przewoźników:

K-EX Niestandard
Waga do 30kg
Dł. 160cm
Suma do: dł. + szer. + wys. < 260cm
Kwalifikacja: nieregularne, owalne, wystające elementy

FedEx Niestandard
Waga do 70kg
Dł. 200cm
Suma do: dł. + szer. + wys. < 300cm
Kwalifikacja: nieregularne, owalne wystające elementy.

UPS Niestandard
Waga do 70kg
Dł. 270cm
Dł. + obwód: 330cm
Kwalifikacja: nieregularne, owalne,wystające elementy, przesyłki o regularnych kształtach w folii stretch, waga powyżej 30kg, oznakowania ostrzegawcze: (np.: „szkło”, „góra/dół”).

GLS Niestandard:
1. Opony więcej niż 2 w paczce
2. Rowery
3. Paczki z wystającymi elementami
4. Worki z produktami sypkimi
5. Meble w całości
6. Wiadra, puszki z farbą
7. Kanistry
8. Pręty i wiązki prętów
9. Paczki o nieregularnych kształtach
10. Paczki przewożone na małych paletach
11. Żywe rośliny, sadzonki

DHL Niestandard
Waga do 31,5kg
Dł. 200cm
Suma wymiarów: 300cm
Kwalifikacja: nieregularne, owalne, wystające elementy, przesyłki o regularnych kształtach, oznakowania ostrzegawcze: (np.: „szkło”, „góra/dół”).

Przesyłka pobraniowa

Przesyłka pobraniowa polega na tym, że kurier otrzymuje pieniądze od odbiorcy w momencie dostarczenia przesyłki. Ten rodzaj przesyłki chętnie stosowany jest przez klientów sklepów on-line bądź serwisów aukcyjnych, którzy z różnych powodów nie chcą albo nie mogą zapłacić za zamawiany towar przelewem bankowym.

Termin zwrotu pobrania

W EPAKA.pl zwrot pobrania następuję do wyboru:

• w 1 dzień roboczy (1DR)
• 3 dni robocze (3DR)
• 7 dni roboczych (7DR)
• 10 dni roboczych (10DR)
• 21 dni roboczych (21DR)

Swoje pieniądze można odzyskać na dwa sposoby: poprzez przelew na konto bankowe, bądź w punkcie wysyłek EPAKA.pl

Paczki / palety

Paczki

Są to zazwyczaj przesyłki (standardowe) o wadze do 31,5 kg. W przypadku przekroczenia wagi, wymiarów, wystających elementów etc. mogą zostać oznaczone jako przesyłki niestandardowe.

Palety/LTL

Są to przesyłki, które koniecznie muszą być umieszczone na palecie, przede wszystkim ze względu na swoją wagę (nawet do 1 tony) bądź rozmiary. Standardową paletą jest europaleta mająca wymiary 120 cm x 80 cm oraz wysokością nawet 200 cm (włącznie z wysokością palety).

Paczkomaty [+wideo]

Stwórz paczkę

Tworząc etykietę nadawczą wystarczy podać adres e-mail i numer telefonu odbiorcy oraz wybrać Paczkomat docelowy. Za nadanie zapłacisz przelewem lub kartą.

Przygotuj paczkę

Wydrukuj i naklej etykietę. Od momentu utworzenia etykiety masz 48 godzin na wygodne nadanie paczki z Paczkomatu.

Nadaj paczkę

Nadaj paczkę w Paczkomacie wskazanym przy rejestracji. Przy maszynie zeskanuj numer paczki i podaj kod nadania z etykiety. Włóż paczkę do skrytki. Przesyłka dotrze do odbiorcy maksymalnie w ciągu 3 dni roboczych od nadania.

Zaadresuj paczkę

Przy Paczkomacie wybierz opcję "Nadaj z Paczkomatu". Wybierz gabaryt paczki, podaj adres e-mail i numer telefonu swój oraz odbiorcy, wskaż Paczkomat docelowy. Postępuj zgodnie z instrukcjami na ekranie.

Włóż paczkę do skrytki

Od teraz my opiekujemy się Twoją paczką! Po dokonaniu zapłaty Paczkomat otworzy skrytkę o odpowiednim gabarycie. Umieść w niej swoją przesyłkę. W razie problemów skontaktuj się z nami.

Odbierz potwierdzenie

Potwierdzenie wysyłamy e-mailem. Po nadaniu zarówno Ty, jak i odbiorca otrzymacie wiadomość e-mail z powiadomieniem. Dzięki temu możliwe jest śledzenie drogi paczki. Przesyłka dotrze do odbiorcy w ciągu 3 dni od nadania, a jeśli nie, zwracamy Ci pieniądze!

 

Stacja z Paczką

Firma Orlen umożliwia nadawanie i odbiór przesyłek na ponad 800 stacjach paliw w całej Polsce. Usługa jest dostępna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku. EPAKA.pl pozwala na tworzenie listów przewozowych dla usługi Stacja z Paczką. Wystarczy zalogować się na swoje konto w serwisie EPAKA.pl, wypełnić formularz i zaznaczyć opcję Stacja z Paczką. Wygenerowany list przewozowy trzeba nakleić na paczkę, po czym zjawi się po nią kurier i dostarczy na wybraną stację paliw Orlen. Jest również możliwość samodzielnego dostarczenia przesyłki na stację, która następnie zostanie doręczona pod wskazany adres.

WAŻNE!

Maksymalne wymiary paczki:
90x60x60 cm.
Maksymalna waga paczki:
25 kg.

Jak pakować rower? (poradnik wideo + PDF)

Epaka.pl prezentuje dwa sposoby prawidłowego pakowania roweru. Tak zapakowany pojazd na pewno bezpiecznie dotrze do odbiorcy. Z nami pakowanie stanie się przyjemnością!

Poradnik PDF (322 KB)

Importowanie danych sklepów w Panelu Klienta (poradnik PDF)

Importowanie danych popularnych sklepów internetowych w Panelu Klienta EPAKA.pl

Poradnik PDF (275 KB)

Jak pakować wózek dziecięcy? (poradnik wideo)

Zapakowanie wózka dziecięcego wydaje się być nie lada wyzwaniem? Z nami wszystko stanie się prostsze. Epaka.pl prezentuje dwa sposoby na sprawne spakowanie wózka.

Jak pakować opony i koła? (poradnik wideo)

Pakowanie opon może wydawać się kłopotliwe. Epaka.pl pokazuje jak prawidłowo zapakować koła i opony różnej szerokości. Z nami pakowanie stanie się przyjemnością!

Przydatne linki

Przedstawiamy zalecenia paczek dla poszczególnych kurierów:

DHL

1. Bezpieczne pakowanie przesyłek

2. Zawartość i sposób pakowania przesyłek
 

DPD

1. Zalecenia pakowania przesyłek do 31,5kg

2. Zalecenia pakowania przesyłek do 50kg

3. Zasady przyjmowania towarów

4. Instrukcja pakowania opon

5. Dodatkowe zalecenia dotyczące pakowania Elektroniki

6. Dodatkowe zalecenia dotyczące pakowania Odzieży

7. Dodatkowe zalecenia dotyczące pakowania Artykułów Motoryzacyjnych

8. Dodatkowe zalecenia dotyczące pakowania Artykułów Szklanych

9. Dodatkowe zalecenia dotyczące pakowania Urządzeń Sanitarnych


FedEx

1. Instrukcja pakowania opon

Jak zapakować deskę snowboardową i narty? (poradnik wideo)

Chcesz wysłać narty lub deskę snowboardową? Skorzystaj z naszego filmowego poradnika i sprawdź jak w poprawny sposób przygotować je do wysyłki.

Do góry
Promocja dla stałych klientów

Potrzebujesz pomocy?
Informujemy, że ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. x