Na czym polega darmowa dostawa i zwrot?
Bezpłatna dostawa i zwrot paczki polegają na tym, że klient nie ponosi kosztów związanych ze spedycją przesyłki od sklepu do adresata, a także w przypadku zdecydowania się na ewentualny zwrot. Bezpłatna obsługa przesyłki okazuje się szczególnie istotna w świetle przysługującego konsumentowi prawa do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny.
Regulacja, która weszła w życie w 2014 roku, znacząco zwiększyła dynamikę internetowych zakupów, ponieważ konsumenci nie boją się już zwracania produktów, jeżeli zamówienie okaże się nietrafione.
Ile zwykle wynoszą koszty dostawy?
Obecnie praktycznie każdy sklep internetowy oferuje wiele różnych opcji dostawy. Większość firm współpracuje z różnymi przewoźnikami, więc kupujący może wygodnie wybrać kuriera i ma wpływ na to, kiedy i gdzie zostanie dostarczony towar.
Z reguły na koszty dostawy wpływa wartość zamówienia. W zależności od wybranego przewoźnika oraz warunków jego współpracy z danym sklepem graniczna kwota, powyżej której kupujący nie płaci za transport, może być różna, np. 300 zł.
Poniżej tej wartości przesyłka musi być opłacona, a koszt zwykle waha się od kilku do kilkudziesięciu złotych w zależności od formy dostawy. Najdroższe są przesyłki międzynarodowe (jeżeli sklep ma siedzibę za granicą) oraz paczki ekspresowe.
Kiedy konsument może liczyć na darmowy zwrot towaru w sklepie internetowym?
Coraz więcej sklepów internetowych decyduje się na wprowadzenie procedury darmowego zwrotu. Jest to opcja nadprogramowa, ale zwiększa prawdopodobieństwo, że klient chętnie wróci i zrobi następne zakupy. Stanowi silną przewagę konkurencyjną.
Oczywiście właściciel sklepu może podpisywać odrębne umowy z każdym kurierem, ale jest to proces czasochłonny. W praktyce lepszym rozwiązaniem zwykle okazuje się organizacja dostaw i zwrotów przez platformę kurierską, która oferuje niskie stawki, a także możliwość wyboru spośród wielu różnych przewoźników.
Jak wygląda odesłanie paczki u różnych firm kurierskich?
Aby zwrócić przesyłkę do sklepu, klient musi skorzystać z procedury zwrotu, która u poszczególnych kurierów może wyglądać nieco inaczej. Poniżej prezentujemy warunki zwrotu dla przewoźników współpracujących z brokerem kurierskim epaka.pl.
Darmowe zwroty InPost
Z darmowych zwrotów InPost mogą skorzystać m.in. klienci platformy Allegro. W tym celu należy wygenerować i wypełnić formularz zwrotu. Następnie przewoźnik przesyła kod zwrotu w treści wiadomości SMS. Paczkę można umieścić w dowolnym paczkomacie (koniecznie zamknij skrytkę!) albo punkcie obsługi paczek. Aby zwrócić produkty, potrzebujesz jedynie kodu, nie musisz dysponować pełnym adresem nadawcy. InPost przesyła informację, kiedy paczka zostanie dostarczona na miejsce.
Darmowy zwrot DPD
Przy zwrotach DPD klient przewoźnika sam określa liczbę dni na odesłanie towaru. Odbiorca może wysłać paczkę w dowolnym punkcie DPD PickUp, podając pierwotny numer przesyłki. Nie ma potrzeby czekania, aż kurier odbierze zapakowany produkt, a formalności są ograniczone do minimum.
DHL darmowy zwrot
W firmie DHL wystarczy pobrać numer paczki z witryny sklepu internetowego albo wygenerować go w systemie DHL. Następnie należy umieścić go w widocznym miejscu na opakowaniu przesyłki. Nie ma potrzeby drukowania etykiety, a przesyłkę nadasz w dowolnym automacie DHL POP Box, punkcie DHL POP lub bezpośrednio u kuriera DHL. Jeżeli sprzedawca nie oferuje darmowego zwrotu, przewoźnik często umieszcza na swojej stronie kod rabatowy pozwalający na obniżenie kosztów spedycji.
UPS darmowy zwrot
Przy zamówieniach zwracanych za pośrednictwem kuriera UPS sprzedawca ma możliwość wydrukowania etykiety zwrotu i załączenia jej do paczki albo przesłania jej przez kuriera (tzw. elektroniczna etykieta). Wystarczy wydrukować etykietę, nakleić ją na przesyłkę i odesłać. Firma UPS podejmuje maksymalnie trzy próby odbioru w następujące po sobie dni robocze.
Fedex darmowy zwrot
W przypadku zwrotów kurierem FedEx należy umieścić towar w opakowaniu, zamknąć je, a następnie nakleić na przesyłce etykietę zwrotną. Wszystkie pozostałe oznaczenia należy usunąć. Etykieta zwrotna może być:
- papierowa etykieta umieszczona wewnątrz pierwotnej przesyłki;
- etykieta do samodzielnego wydrukowania, pobrana z systemu FedEx i wypełniona przez nadawcę;
- etykieta do samodzielnego wydrukowania i wypełnienia przez osobę odsyłającą towar.
Paczkę można przekazać bezpośrednio w punkcie nadania albo wydać zamówionemu wcześniej kurierowi. Firmy, które regularnie korzystają z usług przewoźnika, mogą po prostu zaczekać, aż przyjedzie do nich kierowca FedEx.
Orlen Paczka darmowy zwrot
Zwroty konsumenckie za pośrednictwem Orlen Paczka są bardzo proste. Klient przekazuje przesyłkę do wybranego kiosku RUCH, podając jednocześnie kod nadania. Przesyłka z kiosku odbiorcy trafia bezpośrednio do kiosku nadawcy (sprzedawcy) albo wskazanego przez niego magazynu.
GLS darmowy zwrot
Zwroty kurierem GLS są możliwe z etykietą zwrotną (kurierem) lub bez niej (sieć punktów szybkiej paczki GLS). Jeżeli kupujący decyduje się na zwrot bez etykiety, zastosowanie znajduje cennik usługi Szybka Paczka GLS. Dla sklepów internetowych korzystanie z portalu do zwrotu paczek jest bezpłatne. Za jego pomocą można pobrać i wydrukować etykietę zwrotu lub wysłać ją do klienta w formacie .pdf razem z wiadomością e-mail. Dla sprzedawców on-line dobrą wiadomością jest fakt, że z portalu do zwrotów można korzystać niezależnie od wolumenu przesyłek, więc jest on dostępny zarówno dla małych, jak i dużych sklepów internetowych.
Warto wspomnieć, że zwrot przesyłek jest możliwy również przy pomocy takich firm, jak Raben oraz Geis.
Koszty zwrotu a prawo do odstąpienia od umowy przysługujące konsumentowi
Prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny często budzi wątpliwości kupujących, którzy nie są pewni czy muszą pokrywać koszty przesyłki, jeżeli chcą odesłać przesyłkę do nadawcy.
Warto zwrócić uwagę, że konsument ma obowiązek pokryć koszty przesyłki, ale wyłącznie w sytuacji, jeżeli sprzedający poinformował go o tym fakcie. W sytuacji, gdy regulamin milczy na temat rozłożenia ciężaru kosztów zwrotu, przyjmuje się, że obciążają one w całości sprzedawcę.
Co więcej, kupujący nie musi pokrywać najniższych, przewidzianych w regulaminie kosztów dostawy. Jeżeli więc sklep internetowy przewidział w umowie np. usługę Poczty Polskiej za 10 zł, kuriera DHL za 15 zł oraz odbiór osobisty za 0 zł, a klient wybrał zwrot kurierem, sprzedający powinien zwrócić - oprócz kosztów towaru - kwotę 10 zł odpowiadającą najniższej opłacie za spedycję. Zgodnie ze stanowiskiem UOKiK przy obliczaniu kosztów wysyłki nie należy uwzględniać odbioru osobistego, ponieważ nie jest to sposób dostarczenia zamówionego towaru.
Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby sprzedawca przyjął na siebie wszystkie koszty związane ze zwrotem, także te wyższe niż minimalne.