Tani kurier epaka.pl Blog kurierski Poradniki Darmowa dostawa i zwrot przesyłki - jak to działa?

Darmowa dostawa i zwrot przesyłki - jak to działa?

...

Darmowa dostawa i zwrot przesyłki - jak to działa?

Aleksandra Goławska   •   15.01.2024   •   6 min czytania

Na czym polega darmowa dostawa i zwrot?

Bezpłatna dostawa i zwrot paczki polegają na tym, że klient nie ponosi kosztów związanych ze spedycją przesyłki od sklepu do adresata, a także w przypadku zdecydowania się na ewentualny zwrot. Bezpłatna obsługa przesyłki okazuje się szczególnie istotna w świetle przysługującego konsumentowi prawa do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny.

Regulacja, która weszła w życie w 2014 roku, znacząco zwiększyła dynamikę internetowych zakupów, ponieważ konsumenci nie boją się już zwracania produktów, jeżeli zamówienie okaże się nietrafione.

Ile zwykle wynoszą koszty dostawy?

Obecnie praktycznie każdy sklep internetowy oferuje wiele różnych opcji dostawy. Większość firm współpracuje z różnymi przewoźnikami, więc kupujący może wygodnie wybrać kuriera i ma wpływ na to, kiedy i gdzie zostanie dostarczony towar.

Z reguły na koszty dostawy wpływa wartość zamówienia. W zależności od wybranego przewoźnika oraz warunków jego współpracy z danym sklepem graniczna kwota, powyżej której kupujący nie płaci za transport, może być różna, np. 300 zł.

Poniżej tej wartości przesyłka musi być opłacona, a koszt zwykle waha się od kilku do kilkudziesięciu złotych w zależności od formy dostawy. Najdroższe są przesyłki międzynarodowe (jeżeli sklep ma siedzibę za granicą) oraz paczki ekspresowe.

Kiedy konsument może liczyć na darmowy zwrot towaru w sklepie internetowym?

Coraz więcej sklepów internetowych decyduje się na wprowadzenie procedury darmowego zwrotu. Jest to opcja nadprogramowa, ale zwiększa prawdopodobieństwo, że klient chętnie wróci i zrobi następne zakupy. Stanowi silną przewagę konkurencyjną.

Oczywiście właściciel sklepu może podpisywać odrębne umowy z każdym kurierem, ale jest to proces czasochłonny. W praktyce lepszym rozwiązaniem zwykle okazuje się organizacja dostaw i zwrotów przez platformę kurierską, która oferuje niskie stawki, a także możliwość wyboru spośród wielu różnych przewoźników.

Jak wygląda odesłanie paczki u różnych firm kurierskich?

Aby zwrócić przesyłkę do sklepu, klient musi skorzystać z procedury zwrotu, która u poszczególnych kurierów może wyglądać nieco inaczej. Poniżej prezentujemy warunki zwrotu dla przewoźników współpracujących z brokerem kurierskim epaka.pl.

Darmowe zwroty InPost

Z darmowych zwrotów InPost mogą skorzystać m.in. klienci platformy Allegro. W tym celu należy wygenerować i wypełnić formularz zwrotu. Następnie przewoźnik przesyła kod zwrotu w treści wiadomości SMS. Paczkę można umieścić w dowolnym paczkomacie (koniecznie zamknij skrytkę!) albo punkcie obsługi paczek. Aby zwrócić produkty, potrzebujesz jedynie kodu, nie musisz dysponować pełnym adresem nadawcy. InPost przesyła informację, kiedy paczka zostanie dostarczona na miejsce.

Darmowy zwrot DPD

Przy zwrotach DPD klient przewoźnika sam określa liczbę dni na odesłanie towaru. Odbiorca może wysłać paczkę w dowolnym punkcie DPD PickUp, podając pierwotny numer przesyłki. Nie ma potrzeby czekania, aż kurier odbierze zapakowany produkt, a formalności są ograniczone do minimum.

DHL darmowy zwrot

W firmie DHL wystarczy pobrać numer paczki z witryny sklepu internetowego albo wygenerować go w systemie DHL. Następnie należy umieścić go w widocznym miejscu na opakowaniu przesyłki. Nie ma potrzeby drukowania etykiety, a przesyłkę nadasz w dowolnym automacie DHL POP Box, punkcie DHL POP lub bezpośrednio u kuriera DHL. Jeżeli sprzedawca nie oferuje darmowego zwrotu, przewoźnik często umieszcza na swojej stronie kod rabatowy pozwalający na obniżenie kosztów spedycji.

UPS darmowy zwrot

Przy zamówieniach zwracanych za pośrednictwem kuriera UPS sprzedawca ma możliwość wydrukowania etykiety zwrotu i załączenia jej do paczki albo przesłania jej przez kuriera (tzw. elektroniczna etykieta). Wystarczy wydrukować etykietę, nakleić ją na przesyłkę i odesłać. Firma UPS podejmuje maksymalnie trzy próby odbioru w następujące po sobie dni robocze.

Fedex darmowy zwrot

W przypadku zwrotów kurierem FedEx należy umieścić towar w opakowaniu, zamknąć je, a następnie nakleić na przesyłce etykietę zwrotną. Wszystkie pozostałe oznaczenia należy usunąć. Etykieta zwrotna może być:

  • papierowa etykieta umieszczona wewnątrz pierwotnej przesyłki;
  • etykieta do samodzielnego wydrukowania, pobrana z systemu FedEx i wypełniona przez nadawcę;
  • etykieta do samodzielnego wydrukowania i wypełnienia przez osobę odsyłającą towar.

Paczkę można przekazać bezpośrednio w punkcie nadania albo wydać zamówionemu wcześniej kurierowi. Firmy, które regularnie korzystają z usług przewoźnika, mogą po prostu zaczekać, aż przyjedzie do nich kierowca FedEx.

Orlen Paczka darmowy zwrot

Zwroty konsumenckie za pośrednictwem Orlen Paczka są bardzo proste. Klient przekazuje przesyłkę do wybranego kiosku RUCH, podając jednocześnie kod nadania. Przesyłka z kiosku odbiorcy trafia bezpośrednio do kiosku nadawcy (sprzedawcy) albo wskazanego przez niego magazynu. 

GLS darmowy zwrot

Zwroty kurierem GLS są możliwe z etykietą zwrotną (kurierem) lub bez niej (sieć punktów szybkiej paczki GLS). Jeżeli kupujący decyduje się na zwrot bez etykiety, zastosowanie znajduje cennik usługi Szybka Paczka GLS. Dla sklepów internetowych korzystanie z portalu do zwrotu paczek jest bezpłatne. Za jego pomocą można pobrać i wydrukować etykietę zwrotu lub wysłać ją do klienta w formacie .pdf razem z wiadomością e-mail. Dla sprzedawców on-line dobrą wiadomością jest fakt, że z portalu do zwrotów można korzystać niezależnie od wolumenu przesyłek, więc jest on dostępny zarówno dla małych, jak i dużych sklepów internetowych.

Warto wspomnieć, że zwrot przesyłek jest możliwy również przy pomocy takich firm, jak Raben oraz Geis

Koszty zwrotu a prawo do odstąpienia od umowy przysługujące konsumentowi

Prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny często budzi wątpliwości kupujących, którzy nie są pewni czy muszą pokrywać koszty przesyłki, jeżeli chcą odesłać przesyłkę do nadawcy.

Warto zwrócić uwagę, że konsument ma obowiązek pokryć koszty przesyłki, ale wyłącznie w sytuacji, jeżeli sprzedający poinformował go o tym fakcie. W sytuacji, gdy regulamin milczy na temat rozłożenia ciężaru kosztów zwrotu, przyjmuje się, że obciążają one w całości sprzedawcę.

Co więcej, kupujący nie musi pokrywać najniższych, przewidzianych w regulaminie kosztów dostawy. Jeżeli więc sklep internetowy przewidział w umowie np. usługę Poczty Polskiej za 10 zł, kuriera DHL za 15 zł oraz odbiór osobisty za 0 zł, a klient wybrał zwrot kurierem, sprzedający powinien zwrócić - oprócz kosztów towaru - kwotę 10 zł odpowiadającą najniższej opłacie za spedycję. Zgodnie ze stanowiskiem UOKiK przy obliczaniu kosztów wysyłki nie należy uwzględniać odbioru osobistego, ponieważ nie jest to sposób dostarczenia zamówionego towaru.

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby sprzedawca przyjął na siebie wszystkie koszty związane ze zwrotem, także te wyższe niż minimalne.

Udostępnij:
Pomocny wpis?

Zapisz się teraz do naszego newslettera i otrzymuj
nowości i promocje jako pierwszy!
Wypełnij to pole
Zaznacz zgodę

Pobierz aplikacje mobilną epaka.pl

epaka.pl umożliwia swoim klientom jeszcze szybsze zamówienie kuriera i nadanie paczki z dowolnego miejsca. Dzięki tej aplikacji w prosty sposób wyślesz swoją przesyłkę i maksymalnie zaoszczędzisz swój czas.

Prosty formularz nadawania

Łatwy wgląd do historii przesyłek

Przejrzysta porównywarka ofert najpopularniejszych firm kurierskich

Szybki dostęp do ustawień konta użytkownika

Bieżące śledzenie przesyłek

Bądź na bieżąco. Zapisz się do Naszego Newslettera.
Wypełnij to pole
Zaznacz zgodę

Używamy plików cookie i innych technologii śledzenia, aby poprawić jakość przeglądania naszej witryny, wyświetlać spersonalizowane treści i reklamy, analizować ruch w naszej witrynie i wiedzieć, skąd pochodzą nasi użytkownicy.

Twoja prywatność jest dla nas ważna

Pliki cookie to bardzo małe pliki tekstowe, które są tworzone i przechowywane na komputerze użytkownika podczas odwiedzania strony internetowej. Używamy plików cookie do różnych celów, w tym do ulepszania obsługi online na naszej stronie internetowej (na przykład, aby zapamiętać dane logowania do konta).
Możesz zmienić swoje ustawienia i odrzucić niektóre rodzaje plików cookie, które mają być przechowywane na twoim komputerze podczas przeglądania naszej strony. Możesz również usunąć wszystkie pliki cookie już zapisane na komputerze, ale pamiętaj, że usunięcie plików cookie może uniemożliwić korzystanie z części naszej strony internetowej.

Niezbędne

Te pliki cookie są niezbędne do świadczenia usług dostępnych za pośrednictwem naszej strony internetowej i umożliwienia korzystania z niektórych funkcji naszej strony internetowej.
Bez tych plików cookie nie możemy zapewnić usług na naszej stronie internetowej.


Zawsze aktywne
Funkcjonalne

Te pliki cookie służą do bardziej spersonalizowanego korzystania z naszej strony internetowej i do zapamiętywania wyborów dokonywanych podczas korzystania z naszej strony internetowej.
Na przykład możemy używać funkcjonalnych plików cookie do zapamiętywania zawartości koszyka lub zapamiętywania danych logowania.


Nieaktywne
Śledzenie i wydajność

Te pliki cookie służą do zbierania informacji w celu analizy ruchu na naszej stronie internetowej i sposobu, w jaki użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej.
Na przykład te pliki cookie mogą śledzić takie rzeczy, jak czas spędzony na stronie lub odwiedzane strony, co pomaga nam zrozumieć, w jaki sposób możemy ulepszyć naszą witrynę internetową.
Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.


Nieaktywne
Targeting i reklama

Te pliki cookie służą do wyświetlania reklam, które mogą Cię zainteresować na podstawie Twoich zwyczajów przeglądania.
Pliki te tworzone przez naszych dostawców treści i/lub reklam, mogą łączyć informacje zebrane z naszej strony z innymi informacjami, które gromadzili niezależnie w związku z działaniami przeglądarki internetowej w ich sieci witryn.
Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.


Przetwarzanie danych przez Google Adevertising Products odbywa się zgodnie z Polityką Prywatności i Warunkami korzystania z usług Google (Kliknij tutaj)

Nieaktywne
Więcej informacji

W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie i Twoich wyborów, skontaktuj się z nami.