Dostarczenie przesyłki pod wskazany adres teoretycznie sprawia, że jej odbiór to nic prostszego. Wystarczy przecież tylko otworzyć drzwi, podpisać potwierdzenie odbioru przesyłki i gotowe. Jednak czasem się zdarza, że kurier przychodzi akurat wtedy, gdy nie ma nikogo w domu. Wyjazd na urlop, wyjście do pracy albo spacer do warzywniaka – kurier nie może dostarczyć przesyłki, bo pod wskazanym adresem nie ma kto jej odebrać. Czy w takim przypadku nastąpią kolejne próby doręczenia paczki na przykład następnego dnia roboczego lub w innym terminie? Na to i inne pytania odpowiadamy w dzisiejszym artykule.
Z tego tekstu dowiesz się między innymi:
- co zrobić, żeby kurier na pewno zastał nas w domu,
- ile razy kurier próbuje dostarczyć przesyłkę GLS,
- ile razy DPD dostarcza paczkę,
- co się dzieje z paczką po kolejnej nieudanej próbie doręczenia paczki,
- kto może odebrać przesyłkę w punkcie odbioru paczek.
Próby doręczenia przesyłki – ile ich jest?
Najczęściej robiąc zakupy i zamawiając przesyłkę np. przez Internet, jesteśmy w stanie stwierdzić, czy w momencie dostarczenia będziemy w domu, by odebrać paczkę. Niekiedy jednak zdarzają się sytuacje losowe: musimy nagle wyjść, albo kurier trafi akurat w moment, gdy nie możemy otworzyć drzwi (np. biorąc prysznic i nie słysząc telefonu ani domofonu). Firmy kurierskie zdają sobie sprawę, że nie zawsze jesteśmy w stanie odebrać przesyłkę pod adresem wskazanym w liście przewozowym.
Właśnie dlatego prób doręczenia przesyłki jest najczęściej kilka. Standardowo prób tych jest dwie, a powtórna wizyta kuriera następuje w następny dzień roboczy. Oznacza to, że jeśli nie było nas w domu w czwartek, to kolejny raz kurier spróbuje doręczyć paczkę w piątek, a jeśli po raz pierwszy nie zastałby nas w piątek, to jego kolejna wizyta wypadnie dopiero w poniedziałek. O ile coraz więcej firm kurierskich dostarcza paczki również w weekendy (np. soboty), to w przypadku ponownej próby doręczenia przesyłki, ta najpewniej nastąpi nie weekend, a dopiero w dniu tygodnia roboczego (poniedziałek-piątek).
Skąd wiadomo, kiedy kurier nas odwiedzi?
W obecnych czasach wiele firm kurierskich oferuje usługi dodatkowe, dzięki którym zostaniemy na przykład poinformowani wiadomością SMS o tym, kiedy możemy spodziewać się kuriera. Najczęściej taka wiadomość pojawia się tego samego dnia, co przesyłka zostanie doręczona, a w niej dowiemy się, jaki jest przedział czasowy, w którym należy oczekiwać kuriera. Przykładowo, możemy się dowiedzieć, że paczkę doręczy konkretny kurier między dziewiątą o trzynastą. Wtedy wiemy, kiedy spodziewać się przyjazdu kuriera i lepiej nie wychodzić wówczas z domu.
Najczęściej w takiej wiadomości jest również link, który daje możliwość przekierowania paczki – w razie nieobecności możemy przekierować przesyłkę od jednego z pobliskich punktów odbioru lub automatów paczkowych, jeśli dany przewoźnik z nich korzysta. Pozwala to na odbiór paczki w dogodnym momencie bez obaw, że miniemy się z kurierem. Funkcję taką znajdziemy również między innymi w aplikacji przewoźnika InPost, DHL czy DPD. Ile prób doręczenia nastąpi – to przestaje mieć znaczenie, gdy sami możemy zarządzać paczką.
Jeśli wysyłasz paczkę z serwisem epaka.pl i chcesz, żeby adresat został poinformowany wcześniej, kiedy i w jakich godzinach może się spodziewać odwiedzin kuriera, to w formularzu zlecenia zwróć uwagę na sekcję „Usługi dodatkowe”. Wśród nich znajdziesz „SMS – powiadomienie w dniu doręczenia” – zaznacz odpowiednie okienko, a adresat otrzyma zawczasu potrzebną informację.
Co się staje z paczką, gdy kurier nie zastanie nikogo w domu?
W momencie, gdy kurierowi nie uda się dostarczyć przesyłki (gdy klient nie odbiera telefonu, a dzwonienie domofonem nie przynosi rezultatów, co najczęściej oznacza, że mieszkanie jest puste), to o nieudanej próbie doręczenia przesyłki adresat zostaje poinformowany najczęściej w wiadomości SMS lub poprzez aplikację mobilną przewoźnika.
Po dwóch nieudanych próbach doręczenia przesyłki paczka zostanie odesłana do nadawcy. Niekiedy, zanim to nastąpi, przesyłka może trafić do punktu obsługi paczek, skąd będzie ją można odebrać osobiście. Jak długo paczka będzie znajdować się w punkcie obsługi zleceń? To zależy od danej firmy przewozowej, więc najlepiej sprawdzić takie informacje na stronie danego przewoźnika. W przypadku firmy InPost paczkę będzie można odebrać przez trzy dni robocze zanim wróci do nadawcy, z kolei DHL umożliwia odbiór osobisty paczki nawet przez siedem dni po drugiej nieudanej próbie dostarczenia jej przez kuriera.
Kto poza adresatem może odebrać przesyłkę z punktu firmy kurierskiej?
Wyobraźmy sobie hipotetyczną sytuację, gdy wyjeżdżasz na dwutygodniowe wakacje, więc nie możesz odebrać paczki ani w miejscu zamieszkania (ani podczas pierwszej próby doręczenia ani w kolejnym dniu roboczym), ani później, gdy będzie czekać w punkcie. Co możesz zrobić, gdy taki problem pojawia się pod twoją nieobecność?
- Pierwszą opcją jest przekierowanie przesyłki do automatu paczkowego, z którego będzie mógł ją odebrać ktoś znajomy, po tym, jak przekażesz mu niezbędne w tym przypadku dane (numer telefonu i kod odbioru).
- Drugim rozwiązaniem jest poproszenie domownika, który być może został w domu, o odbiór paczki z punktu obsługi zleceń. Jeśli posiada on ten sam adres zameldowania lub to samo nazwisko, to nie powinno być problemu z wydaniem paczki. Jeśli chcemy, by ktoś inny odebrał za nas paczkę, to możemy napisać dla niego odpowiednie pełnomocnictwo, które przedstawi osobie wydającej paczki. Jednocześnie odbiorca będzie poproszony o wylegitymowanie się dowodem osobistym lub prawem jazdy i musi podpisać się na liście przewozowym podczas odbioru paczki, co pozwala zweryfikować jego dane.
W przypadku, gdy paczka po dwóch próbach doręczenia nie zostanie odebrana z punktu w określonym terminie, to wraca do nadawcy na jego koszt.
Ile razy kurier próbuje dostarczyć przesyłkę – podsumowanie
Po lekturze powyższego artykułu wiesz już, ile prób doręczenia ma kurier DPD, a także ile razy kurier próbuje dostarczyć przesyłkę InPost. Jeśli nie jesteś w stanie przyjąć paczki dwa razy, kurier nie będzie próbował dostarczyć paczki w nieskończoność, dlatego najczęściej po drugiej próbie nieskutecznego dostarczenia paczki na terenie Polski przesyłka albo wraca do nadawcy, albo zostaje przechowywana przez kilka dni w oddziale firmy kurierskiej. Z takiego oddziału możesz ją odebrać samodzielnie przez określony czas lub napisać innemu odbiorcy odpowiednie upoważnienie (jeśli przy pomocy aplikacji przekierujesz paczkę do automatu paczkowego, to wystarczy, że przekażesz zaufanej osobie, np. sąsiadowi, numer telefonu i kod odbioru). W przeciwieństwie do pracowników Poczty Polskiej kurierzy najczęściej nie zostawiają odbiorcy awizo (choć zdarzają się wyjątki od tej reguły, gdy np. kontakt telefoniczny się nie powiedzie), a podejmują drugą próbę dostarczenia paczki następnego dnia roboczego. Jeśli pierwsza próba miała miejsce w piątek, to kolejna odbędzie się dopiero w poniedziałek, a więc po weekendzie.
Zastanawiasz się, jakiego kuriera wybrać? Wyślij przesyłkę z serwisem epaka.pl, który pozwala wybrać kuriera, który najlepiej spełni twoje oczekiwania, a także w szybki i intuicyjny sposób wypełnić zlecenie wysyłki. Pamiętaj również, że podczas uzupełniania formularza w w zakładce „Usługi dodatkowe” możesz zaznaczyć opcję poinformowania odbiorcy przesyłki o dacie i przedziale godzinowym dostarczenia paczki za pomocą wiadomości SMS, co zwiększy szansę, że powtórna próba doręczenia nie będzie konieczna.