Bezpieczeństwo w sieci – Dzień Bezpiecznego Komputera
Coraz częściej korzystamy z komputerów, telefonów i tabletów w naszym codziennym życiu. Przez internet płacimy rachunki, robimy zakupy, załatwiamy ważne sprawy urzędowe. Wzrost popularności mediów cyfrowych niesie ze sobą pewne zagrożenia.
Nasze dane są masowo przetwarzane, a dominującą tendencją jest ich automatyzacja. Przez to rośnie ryzyko stania się ofiarą cyberprzestępstwa. Na ataki cyberprzestępców jesteśmy narażeni każdego dnia, dlatego tak ważne jest propagowanie wiedzy o zagrożeniach czyhających w sieci oraz promowanie bezpiecznych zachowań.
12 października obchodzimy Dzień Bezpiecznego Komputera. To święto poświęcane jest poszerzaniu świadomości użytkowników, propagowaniu wiedzy o zagrożeniach ze strony cyberprzestępców oraz promowaniu bezpieczeństwa w sieci.
Black Friday, Cyber Monday – koniec roku a cyberzagrożenia
Koniec roku to najbardziej newralgiczny czas pod względem bezpieczeństwa w sieci. Ostatnie miesiące roku to czas wzmożonych zakupów, przede wszystkim z powodu prezentów na święta. To czas, w którym chętnie i dużo kupujemy. W tym okresie właściciele sklepów przygotowują dla nas liczne promocje i wyprzedaże. Najgorętszym okresem sezonu zakupowego są Black Friday i następujący bezpośrednio po nim Cyber Monday.
Black Friday obchodzony jest w piątek 25 listopada i jest wielkim otwarciem sezonu zakupowego. Tego dnia sklepy przygotowują dla swoich klientów liczne promocje.
Cyber Monday to poniedziałek tuż po czarnym piątku. Tego dnia konsumenci mogą skorzystać z promocji, które oferują sklepy internetowe. Niskie ceny produktów i atmosfera wyprzedaży sprawiają, że stajemy się bardziej narażeni na ataki cyberprzestępców.
Nasza czujność maleje, zachęceni wyjątkową okazją tracimy wrażliwe dane i pieniądze. Jednym z najbardziej niebezpiecznych pod tym względem dni jest właśnie Cyber Monday. Tego dnia robimy zakupy przede wszystkim online. Świadomi sytuacji cyberprzestępcy zastawiają na nas pułapki. Największe zagrożenie stwarzają fałszywi sprzedawcy, którzy kradną nasze poufne dane i wyłudzają od nas pieniądze.
Phishing – uwaga na fałszywe maile
Phishing polega na podszywaniu się pod firmę, osobę albo instytucję, która naprawdę istnieje. Celem tej aktywności jest wyłudzenie środków pieniężnych albo danych. Cyberprzestępcy wykorzystują właśnie czas internetowych wyprzedaży. Mogą podszywać się np. w mailach pod znane marki, sklepy czy firmy kurierskie.
Takie fałszywe wiadomości mogą doprowadzić do utraty pieniędzy albo takich danych jak: numery kart kredytowych, hasła, loginy, kody PIN. Cyberprzestępcy mogą przejąć naszą wirtualną tożsamość. Oprócz pieniędzy możemy stracić także dobre imię. Ktoś może nas zniesławić czy upokorzyć. Zazwyczaj fałszywe maile wyglądają bardzo wiarygodnie. Może się w nich znaleźć logo, kolory identyfikacji wizualnej danej marki, szata graficzna czy specyficzny dla danej marki styl.
Jak działa taki phishing mechanizm?
Dostajemy maila np. z jakąś ofertą. Zazwyczaj wiadomość zawiera odsyłacz. Treść sugeruje nam, że powinniśmy w niego kliknąć. Możemy zostać poproszeni o podanie danych. Czasem wystarczy tylko kliknąć link i nie trzeba podawać żadnych informacji, żeby zostać oszukanym. Kliknięcie linku może spowodować, że na naszym komputerze zainstalowane zostanie złośliwe oprogramowanie wykradające poufne informacje.
W jaki sposób chronić się przed fałszywymi mailami, które udają korespondencję od epaka.pl?
Jak uchronić się przed cyberprzestępstwem? Jak się nie nabrać na fałszywe maile? Jeśli dostaniemy wiadomość od danej firmy, to przede wszystkim powinniśmy się upewnić, że jest ona prawdziwa. Dalszym działaniem jest zweryfikowanie, czy nadawca nie podszywa się pod istniejącą markę. Można to zrobić, uważnie analizując otrzymaną wiadomość.
Maile wysyłane przez epaka.pl zawsze opatrzone są oryginalnym logotypem jak również podane są dane kontaktowe do odpowiedniego działu, z którego została wysłana wiadomość. W naszych mailach nie zostaniesz nigdy poproszony o podanie swojego hasła.
Wiadomości wysyłane przez nas pochodzą z adresów e-mail założonych w domenie naszego serwisu, czyli tych z końcówką @epaka.pl. Warto bardzo dokładnie sprawdzić adres, bo oszuści używają nazw bardzo podobnych do oryginalnych, np. różniących się od nich tylko jedną literą.
Wiadomości od epaka.pl nigdy nie proszą o Twoje hasło!
W razie potrzeby każdy klient może zadzwonić do Biura obsługi Klienta epaka.pl i zweryfikować prawdziwość otrzymanej wiadomości.
W przypadku wątpliwości skontaktuj się z nami:
Infolinia:
Tel: 666 999 392
e-mail: bok@epaka.pl
Godziny pracy:
Pn-pt 9.00-17.00