Tani kurier epaka.pl Blog kurierski Aktualności Jakie wsparcie gwarantuje franczyzodawca?

Jakie wsparcie gwarantuje franczyzodawca?

...

Jakie wsparcie gwarantuje franczyzodawca?

Redakcja epaka.pl   •   12.07.2025   •   8 min czytania

Franczyza jako jedna z metod prowadzenia działalności gospodarczej zapewnia przedsiębiorcy możliwość korzystania ze znaku towarowego danej sieci, identyfikowania się z daną marką oraz korzystania z know how franczyzodawcy. Decyzja o dołączeniu do franczyzy to dla wielu przedsiębiorców szansa na prowadzenie własnego biznesu z rozpoznawalną marką i z wykorzystaniem sprawdzonego modelu działania. Kluczowym elementem, który wpływa na powodzenie tego rodzaju modelu biznesowego, jest jednak nie tylko siła samej marki, ale przede wszystkim zakres i jakość wsparcia, jakie franczyzodawca zapewnia swoim partnerom.

Od szkoleń wstępnych, przez działania marketingowe, po bieżące doradztwo operacyjne – dobrze zaprojektowany system wsparcia stanowi nieocenioną pomoc na każdym etapie prowadzenia działalności gospodarczej i realnie zwiększa szanse na rynkowy sukces.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak epaka.pl wspiera swoich partnerów?
  • Czy franczyzodawca pomoże w analizie i wyborze odpowiedniej lokalizacji?
  • W czym może wesprzeć Cię Franczyzodawca przed startem biznesu?
  • Co jeszcze warto zweryfikować przed wejściem we współpracę franczyzową?

Korzyści z rozbudowy sieci franczyzowej

Rozbudowa sieci franczyzowej to nie tylko szansa dla franczyzobiorców, prowadzących działalność na własny rachunek korzystając z nazwy handlowej franczyzodawcy i pod szyldem znanej marki – to również wymierne korzyści i obowiązki franczyzodawcy. Każdy nowy punkt w strukturze to krok w stronę zwiększenia zasięgu rynkowego marki, większa rozpoznawalność i silniejsza pozycja konkurencyjna.

Co więcej, ekspansja w modelu franczyzowym pozwala na dynamiczny rozwój przy relatywnie niższych nakładach kapitałowych, ponieważ inwestycje w nowe lokalizacje ponoszą franczyzobiorcy. Franczyzodawca zyskuje również dostęp do lokalnej wiedzy i zaangażowania przedsiębiorców, którzy lepiej rozumieją specyfikę swojego rynku – a to przekłada się na efektywniejsze zarządzanie i lepsze wyniki operacyjne.

Punkt przesyłek kurierskich franczyzobiorcy

Jak epaka.pl wspiera swoich partnerów w biznesie?

Epaka.pl gwarantuje wsparcie już od pierwszego kontaktu z kandydatem na franczyzobiorcę naszej sieci. Już od momentu zgłoszenia dbamy o to, żeby jak najlepiej poznać potrzeby i oczekiwania osoby zainteresowanej rozpoczęciem biznesu w branży kurierskiej.

Kandydaci otrzymują krótką ankietę zawierającą kilka podstawowych pytań dotyczących posiadanego doświadczenia, oczekiwań wobec modelu franczyzowego oraz wsparcia potrzebnego ze strony franczyzodawcy w zakresie operacyjnym, analitycznym, marketingowym czy dotyczącym wyboru i wyposażenia lokalu. W trakcie rozmów wstępnych, kandydat poznaje przedstawiana jest koncepcja prowadzenia działalności gospodarczej w ramach franczyzy epaka.pl, usługi świadczone w punktach nadań i odbioru przesyłek kurierskich oraz treść umowy franczyzy, określającej prawa i obowiązki obu stron.

Proces dołączenia do grona partnerów epaka.pl skupia się również na konsultacjach i rekomendacji w zakresie doboru odpowiedniego pakietu franczyzowego. Franczyza epaka.pl ofertuje 3 pakiety franczyzowe, które odpowiadają potrzebom i oczekiwaniom osób prowadzącym działalność gospodarczą, jak również początkującym przedsiębiorcom. W zależności od potrzeb i od tego jaki pakiet franczyzowy wybierze franczyzobiorca, dostarczamy pełne wyposażenie i aranżację lokalu lub częściowo wyposażamy franczyzobiorcę w niezbędne urządzenia i sprzęty.

Co ważne, przez pierwsze 6 miesięcy od dnia, w którym została podpisana umowa franczyzowa, epaka.pl znosi stałe opłaty bieżące, co pozwala zredukować koszty w pierwszych miesiącach działalności. Wysokość opłat po upływie pierwszych 6 miesięcy działalności wynosi dla miast powyżej 15. tys. mieszkańców - 99 zł brutto miesięcznie w okresie 7-12 msc, i 199 zł brutto miesięcznie od 13 miesiąca działalności.

Kolejnym bardzo ważnym elementem współpracy z naszą siecią jest szkolenie wstępne. Zgodnie z umową franczyzy, partner ma zagwarantowane dwa dni wiedzy teoretycznej i praktyki, które pozwalają poznać specyfikę branży kurierskiej oraz zdobyć praktykę potrzebną do rozpoczęcia działania lokalnie. Nie jest to jedyne szkolenie, jakie przechodzą franczyzobiorcy naszej sieci.

Doskonale wiemy, jak ważne jest systematyczne aktualizowanie wiedzy, dlatego też nieodłącznym elementem naszego działania są webinary doszkalające oraz bezkosztowe wdrożenia np. dla nowych pracowników zatrudnianych przez naszych franczyzobiorców. Każdy z naszych partnerów ma również nielimitowany i nieodpłatny dostęp do platformy e-learningowej z materiałami szkoleniowymi, z której może korzystać na co dzień w swojej bieżącej pracy.

Zespół naszych specjalistów pozostaje do dyspozycji partnerów franczyzowych na co dzień w różnych czynnościach operacyjnych, odpowiadając na pojawiające się pytania począwszy od kwestii technicznych, procesowych, z zakresu wiedzy produktowej, sprzedażowej czy związanej z zarządzeniem biznesem i kadrą.

Co jeszcze warto zweryfikować przed wejściem we współpracę franczyzową?

Wsparcie finansowe

Jednym z największych atutów modelu franczyzowego jest szeroki pakiet wsparcia, jaki franczyzodawca oferuje swoim partnerom biznesowym. Już na starcie współpracy wielu franczyzodawców oferuje korzystane warunki finansowania – czy to w formie warunków płatności, leasingu wyposażenia, czy preferencyjnych kredytów partnerskich. Informacje dotyczące takiego wsparcia partner znajdzie w umowie franczyzowej oraz podczas wstępnych rozmów.

Analiza i wybór odpowiedniej lokalizacji

Duże znaczenie ma również doradztwo przy wyborze lokalizacji nowego punktu czy sklepu – opierając się na analizach rynku i doświadczeniu, franczyzodawca pomaga znaleźć miejsce o największym potencjale handlowym.

Warto również zweryfikować, czy franczyzodawca w swojej umowie gwarantuje partnerom prawo wyłączności terytorialnej oraz w jakim zakresie. Jest to niezwykle ważna kwestia, która daje partnerowi gwarancję, że jednostki franczyzowe w ramach jednej sieci nie będą stanowiły dla siebie konkurencji.

Wyposażenie lokalu, zatowarowanie sklepu

Równie ważne jest zapewnienie odpowiedniego wyposażenia lokalu oraz zatowarowanie sklepu – franczyzobiorca może liczyć na sprawdzone rozwiązania aranżacyjne (np. meble wykonane na wymiar dopasowane do lokalu) oraz dostęp do korzystnych warunków zakupu towaru.

Szkolenie wstępne i uzupełniające

Kolejnym filarem współpracy są kompleksowe szkolenia: wstępne, które przygotowują do prowadzenia biznesu zgodnie z założeniami sieci, oraz uzupełniające – w formie cyklicznych warsztatów, webinarów czy szkoleń tematycznych, które wspierają rozwój kompetencji i reagują na bieżące wyzwania rynku oraz potrzeby franczyzobiorców czy rekrutowanych przez nich pracowników.

Technologie, IT, systemy

W trakcie rozmów z potencjalnym franczyzodawcą warto zastanowić się, czy pakiet franczyzowy oferuje systemy i technologie, które będą dla franczyzobiorcy wystarczająco wspierające w bieżących działaniach związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach współpracy franczyzowej.

Marketing globalny i lokalny

Franczyzodawca aktywnie angażuje się również w działania marketingowe, dbając zarówno o spójność komunikacji marki na poziomie ogólnokrajowym, jak i dostarczając rozwiązania do prowadzenia skutecznych kampanii lokalnych. Wielu franczyzodawców zapewnia również podstawowe materiały reklamowe, takie jak dostęp do znaku towarowego, ulotki, wizytówki czy obrandowanie lokalu w pakiecie wstępnym, który opłaca franczyzobiorca.

Mimo rozwiązań dostarczanych przez franczyzodawcę w zakresie marketingu, kluczowe jest zaangażowanie franczyzobiorcy w aktywne budowanie wizerunku i rozpoznawalności na lokalnym rynku.

Bieżące wsparcie operacyjne

Podejmując decyzję o wyborze franczyzodawcy warto przeanalizować, jak franczyzodawca wspiera operacyjnie - zarówno we wszystkich procesach związanych z wejściem do franczyzy, jak również w trakcie trwania umowy franczyzy.

Dobrą praktyką jest zapewnienie pomocy opiekuna czy zespołu, który jest do dyspozycji franczyzobiorcy na każdym etapie współpracy - od przeprowadzenia przez niezbędne formalności i otwarcie punktu, poprzez rozwiązywanie codziennych problemów czy wyzwań, aż po rozwój biznesu. Warto dowiedzieć się, czy franczyzodawca posiada podręcznik operacyjny, w którym opisane są wszystkie aspekty rozwiązań, jakich dostarcza w trakcie trwania umowy franczyzowej.

Rekrutacja i onboarding pracowników franczyzobiorcy

Coraz więcej franczyzodawców wspiera też procesy rekrutacyjne oraz wdrożenie nowych pracowników, co znacząco odciąża franczyzobiorcę i pozwala skupić się na kluczowych aspektach prowadzenia działalności.

Wsparcie biznesowe franczyzodawcy

Co warto przeanalizować przy wyborze franczyzodawcy

Z perspektywy przyszłego franczyzobiorcy wybór odpowiedniego franczyzodawcy i pakietu franczyzowego to decyzja strategiczna, która może przesądzić o powodzeniu całego przedsięwzięcia.

Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na doświadczenie i stabilność marki – im dłużej funkcjonuje dana sieć i im lepsze ma opinie wśród obecnych partnerów, tym większe prawdopodobieństwo, że model biznesowy jest sprawdzony i rentowny.

Istotne są także konkretne warunki współpracy: zakres wsparcia operacyjnego, dostęp do know-how, system szkoleń, rozwiązania IT czy działania marketingowe.

Warto również dokładnie przeanalizować, co zawiera umowa franczyzy – transparentność zapisów, uczciwe warunki finansowe oraz jasno określone prawa i obowiązki stron umowy franczyzowej świadczą o profesjonalnym podejściu.

Cenną wskazówką mogą być także rozmowy z aktualnymi franczyzobiorcami – ich opinie to często najlepsze źródło wiedzy o tym, jak wygląda współpraca w praktyce.

Dobrze dobrany franczyzodawca to nie tylko dostawca know-how, ale przede wszystkim partner w budowaniu długofalowego sukcesu.

Wszystkie aspekty wymienione powyżej powinny być transparentne ze strony franczyzodawcy i warto dopytać o nie w trakcie rozmów wstępnych.

Warto również zapoznać się z katalogiem franczyzodawców należących do Polskiej Organizacji Franczyzodawców (POF) oraz sygnatariuszy Kodeksu Dobrych Praktyk dla Rynku Franczyzy.

Polska Organizacja Franczyzodawców (POF) to stowarzyszenie, które zrzesza firmy działające w modelu franczyzowym – przede wszystkim franczyzodawców, ale też ekspertów i instytucje wspierające rozwój tej formy biznesu. Jej głównym celem jest promowanie etycznej i profesjonalnej franczyzy w Polsce oraz wspieranie rozwoju rynku franczyzy.

Celem Kodeksu jest określenie dobrych praktyk, zasad i standardów, jakimi powinni kierować się Franczyzobiorcy i Franczyzodawcy w Polsce, przez cały czas obowiązywania umowy franczyzy, a także przed jej zawarciem i bezpośrednio po jej rozwiązaniu.

Członkostwo w POF to dla franczyzodawcy często sygnał jakości – świadczy o chęci budowania przejrzystych i partnerskich relacji, a dla potencjalnego franczyzobiorcy może być dodatkową wskazówką przy wyborze sieci.

Udostępnij:
Pomocny wpis?

Zapisz się teraz do naszego newslettera i otrzymuj
nowości i promocje jako pierwszy!
Wypełnij to pole
Zaznacz zgodę

Pobierz aplikacje mobilną epaka.pl

epaka.pl umożliwia swoim klientom jeszcze szybsze zamówienie kuriera i nadanie paczki z dowolnego miejsca. Dzięki tej aplikacji w prosty sposób wyślesz swoją przesyłkę i maksymalnie zaoszczędzisz swój czas.

Prosty formularz nadawania

Łatwy wgląd do historii przesyłek

Przejrzysta porównywarka ofert najpopularniejszych firm kurierskich

Szybki dostęp do ustawień konta użytkownika

Bieżące śledzenie przesyłek

Bądź na bieżąco. Zapisz się do Naszego Newslettera.
Wypełnij to pole
Zaznacz zgodę