Kiedy możesz zgłosić reklamację w InPost?
Paczkomaty są łatwe i wygodne w użyciu. Przesyłkę możemy nadać w dowolnym momencie. Nie musimy czekać na kuriera, dostosowywać się do godzin jego pracy. Zamówiona przesyłka czeka na nas 48 godzin. Do automatu możemy pójść w dogodnym dla nas momencie, nawet w środku nocy. Musimy jednak pamiętać, że w przypadku tej usługi, podobnie jak przy wyborze innych opcji wysyłkowych, może dojść do sytuacji awaryjnych. Błędy popełniają zarówno ludzie, którzy nasze paczki dostarczają do automatów, jak i maszyny – automat może się po prostu zepsuć. W sytuacji awaryjnej warto zgłosić reklamację nie tylko w celu otrzymania należnej rekompensaty, ale także po to, by ulepszyć i usprawnić działanie samej usługi. Kiedy możemy złożyć reklamację?
Prawo do reklamacji przysługuje nam, gdy:
- paczka zostanie uszkodzona w trakcie transportu,
- zawartość paczki zostanie uszkodzona w trakcie transportu,
- paczka zaginie albo zginie jej zawartość,
- paczka dotrze do nas z opóźnieniem.
To standardowe sytuacje, które dają nam prawo do złożenia reklamacji. Warto pamiętać jednak, że reklamację można też złożyć z powodu innych, niestandardowych powodów. Takie sytuacje są rozpatrywane indywidualnie. W celu złożenia reklamacji z innego powodu należy w formularzu reklamacyjnym wybrać opcję „inne” i opisać swój przypadek.
InPost Paczkomat® – jak zgłosić reklamację?
Procedura zgłaszania reklamacji uszkodzonej przesyłki jest bardzo przejrzysta. Jeśli już przy odbiorze zauważymy nieprawidłowości, to reklamację warto zgłosić niezwłocznie. Zgłoszenie reklamacji pozwoli nam uzyskać zadośćuczynienie za zniszczoną albo zgubioną przesyłkę.
InPost umożliwia złożenie reklamacji na trzy sposoby:
- Poprzez kontakt z infolinią. Jeśli chcemy zgłosić reklamację, to wystarczy, że zadzwonimy na infolinię InPost. Ta opcja jest szczególnie wygodna dla osób, które na co dzień nie korzystają z komputera albo preferują załatwianie spraw poprzez rozmowę. Wszelkie nieprawidłowości można zgłaszać pod numerem 722 444 000 lub 746 600 000.
- Drogą pocztową. Dokumenty należy wysłać na adres: InPost sp. z o.o., ul. Pana Tadeusza 4, 30-727 Kraków, z dopiskiem Dział Reklamacji.
- Informacje o wszelkich nieprawidłowościach oraz uszkodzeniu przesyłki możemy też zgłosić za pośrednictwem wygodnego formularza online dostępnego na stronie InPost. To zdecydowanie najczęściej wybierana opcja. Formularz jest łatwy i intuicyjny w użyciu – wystarczy wypełnić wszystkie jego pola.
InPost Paczkomat® – reklamacje. O czym należy pamiętać?
Podstawą pozytywnego rozpatrzenia reklamacji jest jej poprawne złożenie. Dlatego warto pamiętać o kilku istotnych kwestiach związanych z całą procedurą.
Podstawą skutecznej reklamacji jest sporządzenie protokołu szkody. W przypadku zgłaszania reklamacji za pośrednictwem formularza online jest to elektroniczny protokół szkody. Jeśli chcemy poprawnie wypełnić ten dokument, to musimy podać nasze dane kontaktowe, informacje o zawartości paczki oraz numer przesyłki. To niezbędne dane, bez których nasza reklamacja nie zostanie odpowiednio złożona.
Bardzo istotna jest też dokumentacja fotograficzna. Jeśli chcemy, aby nasza reklamacja została rozpatrzona pozytywnie, to musimy zrobić wszystko, aby udowodnić, że nasza paczka została uszkodzona. Wystarczy, że zrobimy zdjęcia i dołączymy je do wniosku reklamacyjnego. Zdjęcia powinny przedstawiać opakowanie zewnętrzne paczki, sposób zabezpieczenia przesyłki oraz dowód na uszkodzenie paczki albo jej zawartości. Dobrze wykonana dokumentacja fotograficzna uszkodzeń pozwoli nam na uzyskanie stosownego zadośćuczynienia.
Reklamacje i czas ich rozpatrywania
Reklamację warto zgłosić jak najszybciej. Nie zawsze jednak możemy zareagować natychmiast. Odebraliśmy paczkę, zauważyliśmy uszkodzenie, ale nie mamy czasu na złożenie reklamacji. Co w tej sytuacji?
Na szczęście reklamację można zgłosić aż do 12 miesięcy od dnia nadania przesyłki. Jak długo będziemy czekać na decyzję? Tego, czy nasza reklamacja zostanie przyjęta, dowiemy się maksymalnie po upływie 30 dni kalendarzowych od dnia zgłoszenia reklamacji. Jednak zazwyczaj odpowiedź przychodzi znacznie szybciej. Po otrzymaniu negatywnej decyzji mamy kolejne 14 dni na odwołanie się od niej. Na odpowiedź na nasze odwołanie będziemy czekali maksymalnie 30 dni.