Proces doręczenia przesyłki do odbiorcy
Proces doręczenia przesyłki jest wyjątkowo prosty i znany większości z nas.
W przypadku przesyłek kurierskich doręczanych pod adres domowy czy do firmy, musimy pamiętać, aby w dzień odbioru paczki, kurier nas zastał pod wskazanym adresem. Jesteśmy wcześniej informowani o terminie doręczenia przesyłki za pośrednictwem wiadomości e-mail lub SMS. Kurier z danym dniu doręczenia przesyłki, przynosi paczkę, a gdy ją przyjmujemy najczęściej musimy podpisać potwierdzenie odbioru paczki.
W przypadku przesyłek doręczanych do automatów paczkowych, odbiór paczki wygląda nieco inaczej. Po włożeniu do skrytki paczki przez kuriera, odbiorca otrzymuje wiadomość (e-mail, SMS lub powiadomienie w aplikacji mobilnej firmy kurierskiej), że przesyłka jest gotowa do odbioru.
W takim przypadku mamy określony czas odbioru przesyłki kurierskiej - jest to 48 godzin w przypadku Paczkomatów InPost, oraz 72 godziny w przypadku automatów paczkowych Orlen Paczka. W powiadomieniu od przewoźnika, który dostarczył paczkę do skrytki, znajdziemy dokładną informację, do kiedy paczka powinna zostać odebrana.
Jak wygląda proces dotyczący nieodebrania paczki?
Co w przypadku nieodebrania paczki od kuriera?
W przypadku, kiedy kurier nie zastanie nas pod adresem doręczenia przesyłki, ponowi próbę doręczenia w kolejnym dniu roboczym, o czym zostaniemy poinformowani za pośrednictwem powiadomienia od przewoźnika.
Gdy, mimo ponownej próby doręczenia przesyłki, odbiorca nie odbierze przesyłki, zostaje ona z powrotem zawieziona do magazynu lub sortowni, skąd zostanie odesłana do nadawcy.
Podobna sytuacja wystąpi w momencie kiedy odmówimy przyjęcia paczki, na przykład z powodu jej uszkodzenia lub innego powodu, który wpływa na taką decyzję. W takiej sytuacji, kurier nie podejmuje kolejnej próby doręczenia. Paczka od razu trafia do magazynu, skąd zostaje odesłana do nadawcy.
Nieodebrana przesyłka za pobraniem
W sytuacji nieodebrania paczki za pobraniem, cały proces wygląda tak samo jak w przypadku nieodebrania zwykłej przesyłki. Bez względu na to czy kurier nas nie zastanie w domu czy zdecydujemy się na rezygnację z przesyłki za pobraniem, konsekwencją jest odesłanie przesyłki przez przewoźnika do nadawcy.
Pamiętajmy również o tym, że kurier nie przekaże nam przesyłki, dopóki nie uiścimy za nią zapłaty w wysokości pobrania. Jeżeli nie będziemy przygotowani na zapłatę, kurier oznaczy paczkę jako nieodebrana przesyłka za pobraniem, po czym wróci ona do nadawcy.
Nieodebrana paczka z Paczkomatu InPost lub innego automatu paczkowego
W przypadku nieodebrania paczki z Paczkomatu InPost lub innego automatu paczkowego, konsekwencjami również jest odesłanie przesyłki do nadawcy.
Przesyłanie paczek za pośrednictwem automatów paczkowych jest niezwykle łatwe i wygodne, głównie ze względu na to, że odebranie przesyłki może nastąpić w dowolnym dla nas momencie w ciągu 48 lub 72 godzin (w zależności od wybranego automatu paczkowego i firmy kurierskiej). Ponad to, najczęściej, przewoźnicy dają możliwość przedłużenia czasu na odbiór przesyłki kurierskiej aż o 24 godziny.
Warto też zaznaczyć, że wszystkie Paczkomaty InPost oraz automaty paczkowe innych firm kurierskich takich jak Orlen Paczka czy DHL są dostępne dla nas przez całą dobę, 7 dni w tygodniu, bez względu na święta lub inne sytuacje. Daje nam to możliwość odebrania przesyłki w dowolnym czasie.
Jeżeli jednak z jakiegoś powodu nie odbierzemy przesyłki z automatu paczkowego na czas, przesyłka zostanie zwrócona do nadawcy - pod adres nadania lub do automatu paczkowego w którym przesyłka została nadana.
Koszt nieodebranej przesyłki
Konsekwencją nieodebranej paczki za pobraniem, zwykłej paczki lub przesyłki dostarczonej do wybranego automatu paczkowego jest nie tylko zwrot do nadawcy.
Warto zaznaczyć, że w takiej sytuacji należy ponieść koszt zwrotu paczki, która wynosi najczęściej 100% kosztów nadania przesyłki.
W przypadku wielu firm kurierskich koszty zwrotu przesyłki są nakładane na nadawcę przesyłki. Warto jednak pamiętać, że jeżeli jest to, na przykład zamówienie ze sklepu internetowego, wówczas może on posiadać swoją własną politykę zwrotów nieodebranych paczek oraz regulamin, który najczęściej akceptujemy podczas zamówionych zakupów. W takiej sytuacji firma/strona internetowa, na której robiliśmy zakupy, może od nas żądać zwrotu kosztów paczki, która do nich wróciła.
Pamiętajmy, że jeżeli decydujemy się na nieodebranie przesyłki, bez względu na powód, warto skontaktować się z jej nadawcą w celu poinformowania o takiej sytuacji. Wówczas wspólnie - nadawca i odbiorca paczki będą mogli dojść do porozumienia oraz ustalić dalsze kroki działania, w tym koszty odesłania paczki.
Śledzenie przesyłki
Jeżeli nie jesteśmy pewni gdzie jest paczka, czy zdążymy ją odebrać lub została już wysłana do nadawcy, możemy skorzystać z opcji śledzenia przesyłek kurierskich, na przykład na stronie https://www.epaka.pl/ .
Obecnie większość przewoźników proponuje bezpłatną opcję śledzenia paczki, dzięki czemu możemy sprawdzić jej aktualny status. To pozwoli nam oszacować termin odbioru paczki oraz dowiemy się na jakim etapie wysyłki jest nasza paczka.
Aby sprawdzić status przesyłki wystarczy wejść w zakładkę "śledzenie przesyłek" w serwisie epaka.pl oraz wpisać numer paczki. Na tej podstawie system wygeneruje pełną informację dotyczącą naszej przesyłki.
Konsekwencje nieodebranej przesyłki
Nieodebrana paczka kurierska może skutkować wieloma konsekwencjami. Warto pamiętać, że jest to nie tylko zwrot paczek do nadawcy ale również obciążenie finansowe, nałożone na nadawcę przez firmę kurierską, która realizuje usługę wysyłki.
W zależności od tego, kto jest nadawcą oraz na jakich zasadach została wysłana paczka - koszty nieodebrania przesyłki mogą być ponoszone przez odbiorcę.
W takich sytuacjach jeszcze przed decyzją o zakupach przez internet lub decyzją przyjmowania innych paczek, warto rozważyć ryzyko nieodebrania paczki.
Przesyłki krajowe charakteryzują się szybkim doręczeniem, nawet w kolejny dzień roboczy, warto zastanowić się czy na pewno będziemy mieli możliwość odebrania przesyłki.