Co robić, jeśli nie odbierzemy przesyłki?
Przede wszystkim, jeśli spodziewamy się, że nie będziemy mogli odebrać paczki, to warto przedłużyć termin odbioru. Można to zrobić poprzez kontakt z wybraną firmą kurierską. Jeśli przegapiliśmy termin odbioru, to również warto skontaktować się z przewoźnikiem.
Zazwyczaj po nieudanej próbie dostarczenia przesyłki kurier dzwoni od odbiorcy. Nie jest to jednak jego obowiązek. Jeśli mamy do niego numer, to warto się z nim skontaktować. Być może znajduje się wciąż w okolicy i ma ze sobą naszą paczkę.
Kurierzy najczęściej drugiego dnia dokonują ponownej próby doręczenia paczki. Zdarza się też tak, że nasza przesyłka trafia do lokalnego punktu obsługi. Możemy ją odebrać, zanim wyruszy w drogę powrotną.
Jeśli nie odebraliśmy paczki, to powinniśmy skontaktować się z firmą kurierską albo bezpośrednio z kurierem. Im mniej czasu minie od nieudanej próby doręczenia do naszej próby kontaktu, tym większa szansa, że paczkę jeszcze odbierzemy. Jeśli będziemy czekać zbyt długo, nasza przesyłka wróci do nadawcy.
Nieodebrana paczka za pobraniem
Sytuacja jest podobna jak w przypadku paczki niepobraniowej. Prawdopodobnie kurier będzie się z nami próbował skontaktować, a kolejnego dnia dokona ponownej próby doręczenia przesyłki. Jeśli paczki nie odbierzemy, to wróci ona do nadawcy.
Odbiorca ma jednak obowiązek zapłaty za przesyłkę. Nadawca może żądać zapłaty za zawartość paczki, a także za przesyłkę, zwrot przesyłki, magazynowanie towaru. Dotyczy to w szczególności tych sytuacji, w których zawarte w paczce przedmioty uległy zepsuciu albo nie nadają się do powszechnej sprzedaży, bo były robione na zamówienie. Za brak odebrania paczki i zapłaty za nią można ponieść konsekwencje. Sprzedawca może zgłosić sprawę do sądu.
Inaczej jest, jeśli wcześniej uda nam się odstąpić od umowy. Musimy to jednak zrobić, zanim kurier będzie nam próbował doręczyć paczkę. Nie możemy tego zrobić po pierwszej nieudanej próbie doręczenia.
Nieodebrana paczka kurierska InPost
W przypadku nieodebrania paczki InPost, kurier dokona ponownej próby jej doręczenia następnego dnia roboczego. Po drugiej nieudanej próbie przesyłka zostanie przesłana do nadawcy. O wszystkich krokach zostaniemy poinformowani mailowo.
Nieodebrana przesyłka z Paczkomatu
Jak wygląda sytuacja w przypadku nieodebrania przesyłki z Paczkomatu? Przede wszystkim, jeśli wiemy, że nie zdążymy odebrać paczki z automatu paczkowego, to możemy przedłużyć termin odbioru. InPost stosuje system powiadomień, które minimalizują ryzyko zapomnienia o przesyłce. Gdy dociera ona na miejsce, to otrzymujemy powiadomienie na skrzynkę e-mail, w wiadomości SMS oraz w aplikacji (rzecz jasna, jeśli jej używamy). Paczkę możemy odebrać w ciągu 48 godzin od dostarczenia jej do Paczkomatu. Czasem zdarza się, że automat jest przepełniony. W takiej sytuacji przesyłka trafia do tymczasowego Paczkomatu, który znajduje się nie dalej niż 2 km od Paczkomatu docelowego. Na odebranie paczki z tymczasowego Paczkomatu mamy jeden dzień roboczy. Potem będziemy mogli ją odebrać z Paczkomatu docelowego przez kolejne 48 godzin. Automaty paczkowe InPost są o tyle wygodne, że można z nich skorzystać każdego dnia, o każdej porze. Nie ważne, czy to niedziela, czy święto, czy dzień, czy noc. Co się stanie, jeśli jednak nie odbierzemy naszej paczki w terminie? Pracownik InPost wyjmie ją z Paczkomatu i zawiezie do oddziału. Stamtąd wyruszy ona w drogę powrotną do nadawcy.
Co w przypadku nieodebranej przesyłki DHL?
W jaki sposób firma DHL podchodzi do sytuacji, w której paczka nie zostanie odebrana przez odbiorcę?
Jeśli przesyłka nie zostanie odebrana, to kurier dokona ponownej próby jej doręczenia. Potem paczkę będzie można odebrać osobiście w ciągu 7 dni kalendarzowych w Punkcie Obsługi Klienta. Po upływie 7 dni zostanie ona odesłana do nadawcy. Istnieje możliwość przekierowania paczki. W przypadku nieodebrania przesyłki w ciągu 10 dni kalendarzowych od jej przekierowania zostanie ona odesłana do nadawcy.
Nieodebranie paczki DPD
Nieodebrana przesyłka kurierska będzie czekała na nas 3 dni w punkcie obsługi. Jeśli nie odbierzemy jej po upływie tego czasu, to wróci do nadawcy. Koszt przesyłki oraz jej zwrotu będzie musiał pokryć nadawca.
Brak możliwości odbioru paczki GSL
Jeśli paczka nie zostanie skutecznie doręczona, kurier zostawi awizo. Kolejnego dnia roboczego dokona ponownej próby doręczenia przesyłki. Spróbuje też skontaktować się z odbiorcą.
Paczkę można przekierować do punktu Szybkiej Paczki, a także pod inny adres. Istnieje możliwość przekierowania paczki np. do sąsiada, o ile wyrazi on zgodę na jej odbiór.
Nieodebrana paczka trafia do filii, a z niej po upływie 6 dni roboczych zostanie odesłana do nadawcy.
Gdzie trafiają nieodebrane paczki?
Standardową procedurą jest odsyłanie nieodebranych paczek do nadawcy. Nie dzieje się to jednak tego samego dnia, kiedy nie zostaną odebrane. Każda z firm posiada swoją własną politykę i regulamin. Najczęściej jednak kurier dokonuje powtórnej próby doręczenia, a gdy ona się nie powiedzie, paczka czeka na nas w wyznaczonym punkcie przez kilka dni. Dopiero potem paczka wraca do nadawcy.
Kurierzy często próbują skontaktować się z odbiorcą. Nie jest to jednak ich obowiązek. Jeśli paczka nie została odebrana, a w telefonie pojawiły się połączenia od nieznanego numeru, to z dużym prawdopodobieństwem pochodzą one od kuriera. Warto się z nim skontaktować i ustalić sposób oraz czas odbioru przesyłki.
Niedoręczone paczki często trafiają na jakiś czas do wyznaczonego punktu odbioru/filii. W tym miejscu odbiorca może je odebrać. Jeśli paczka nie została odebrana od kuriera, to warto skontaktować się z biurem obsługi klienta danej firmy kurierskiej – w nim uzyskamy dokładne i aktualne informacje o losie przesyłki.
Jeśli wiemy wcześniej, że paczki nie zdołamy odebrać pod pierwotnym docelowym adresem, to najlepiej jest ją przekierować. Wtedy kurier dostarczy ją do innego miejsca. W przypadku Paczkomatów możliwe jest przedłużenie czasu oczekiwania paczki. Wiążę się to jednak z dodatkowymi opłatami.
Zadbaj o odbiór przesyłki. Sprawdź, gdzie jest Twoja paczka z epaka.pl
W przypadku dostawy przesyłek warto mieć rękę na pulsie i sprawdzać, gdzie aktualnie się znajdują i kiedy możemy się ich spodziewać. To pozwoli zmniejszyć ryzyko wystąpienia sytuacji, w której kurier nie zastanie nas w domu.
Niezależnie od wybranej firmy kurierskiej, paczkę możemy śledzić w serwisie epaka.pl. Wystarczy wejść na naszą stronę lub włączyć naszą aplikację mobilną i wpisać numer śledzenia przesyłki. To bardzo wygodne rozwiązanie, bo nie musimy wybierać konkretnego przewoźnika i szukać informacji na jego stronie. W ten sposób oszczędzamy niezwykle cenny czas.
W razie wszelkich wątpliwości można też skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta. Da się to zrobić telefoniczne, za pomocą formularza kontaktowego na stronie internetowej lub też za pośrednictwem aplikacji mobilnej dostępnej na smartfonach. Nasz pracownik poprosi o numer śledzenia przesyłki, a po jego otrzymaniu udzieli wszelkich informacji dotyczących losu przesyłki oraz odpowie na inne pytania związane z kwestią dostawy.