Kto może je złożyć reklamacje na Poczcie Polskiej?
Reklamacja to prawo, które przysługuje nam w określonych okolicznościach. Skorzystać z niego może każdy, kto doświadczył nieprawidłowej realizacji zamówionej usługi. Reklamację najczęściej składa nadawca przesyłki Poczty Polskiej. Oprócz nadawcy osobą uprawnioną jest także adresat. Składa on reklamację wtedy, gdy nadawca zrezygnuje z prawa dochodzenia swoich roszczeń. Ta zasada obowiązuje również w sytuacji, gdy przesyłka zostanie doręczona adresatowi. Reklamację możemy zgłaszać w placówkach operatora pocztowego. W każdej z placówek dostępne są dokumenty reklamacyjne, które może wypełnić nadawca albo adresat.
Kiedy można złożyć reklamację w przypadku Poczty Polskiej?
Prawo do reklamacji przysługuje nam w kilku określonych sytuacjach.
Reklamację na Poczcie Polskiej możemy zgłosić, jeśli nasza paczka nie dotrze na czas. W sytuacji, gdy operator pocztowy zobowiązał się do dostarczenia przesyłki w ciągu 14 dni, a 15 dnia naszej paczki wciąż nie ma, zyskujemy prawo do złożenia reklamacji. Warto zatem dokładnie zapoznać się z regulaminem konkretnej usługi, aby mieć świadomość, kiedy paczka powinna pojawić się u odbiorcy.
Kolejną sytuacją, w której przysługuje nam reklamacja, jest zaginięcie paczki albo jej zawartości. Jeśli przesyłka do nas w ogóle nie dotrze albo będzie w niej brakowało zawartości lub jej części, to przysługuje nam prawo do reklamacji. Gdy paczka, którą odbieramy, będzie miała ślady otwierania, to powinniśmy niezwłocznie sprawdzić jej zawartość. Najlepiej zrobić to przy pracowniku, który wydaje nam albo dostarcza przesyłkę.
Reklamację możemy zgłosić także w sytuacji, gdy paczka dotrze do nas uszkodzona. Dotyczy to zarówno uszkodzenia opakowania, jak i jego zawartości. Warto jednak pamiętać, że reklamacja zostanie rozpatrzona pozytywnie tylko wtedy, gdy przesyłka będzie odpowiednio zapakowana, a jej zawartość zabezpieczona. Jeśli znajdujące się w środku szkło potłucze się, a nie było ono w żaden sposób zabezpieczone, to nie otrzymamy stosownej rekompensaty. Natomiast gdy szkło zostało odpowiednio zabezpieczone, ale mimo wszystko uległo zniszczeniu, to mamy szansę na pozytywne rozpatrzenie reklamacji.
Warunkiem skutecznego roszczenia reklamacyjnego jest spełnianie przez przesyłkę wszystkich wymogów bezpieczeństwa określonych przez usługodawcę. Warto zatem przed wysyłką dokładnie zapoznać się z zasadami nadawania, pakowania i zabezpieczania przesyłek, jakie ustaliła Poczta Polska.
Procedura reklamacyjna Poczty Polskiej?
Paczka była odpowiednio zapakowana, zabezpieczona, wysłana, a mimo wszystko dotarła uszkodzona? Minął czas dostawy, a paczki wciąż nie ma? A może zawartość paczki zaginęła? W tych sytuacjach masz prawo wniesienia reklamacji. Jak to zrobić?
Możemy skutecznie złożyć reklamację na dwa różne sposoby:
Reklamacja online - na stronie internetowej Poczty Polskiej.
Reklamacja online to wygodny i prosty sposób. Nie musimy wychodzić z domu, wystarczy złożyć reklamację online. Jeśli chcemy złożyć reklamację tą metodą, to wystarczy, że wejdziemy na oficjalną stronę internetową Poczty Polskiej i wypełnimy formularz reklamacyjny. Musimy wybrać, czy jesteśmy klientem indywidualnym, czy umownym. Należy określić status klienta oraz podać powód reklamacji i typ przesyłki. W kolejnych krokach w polach formularza wpisujemy dane – podajemy informacje o nadawcy, miejscu nadania czy numerze przesyłki. Tylko po wpisaniu poprawnego numeru przesyłki zostaniemy przekierowani na następną stronę formularza. Ostatni etap obejmuje załączenie niezbędnych dokumentów. Wśród nich znajdują się: potwierdzenia nadania oraz dokumenty potwierdzające wartość zawartości paczki.
W dowolnej placówce pocztowej.
Ta opcja jest chętnie wybierana przez osoby, które na co dzień nie korzystają z komputera. To wygodny sposób także dla tych, którzy np. chwilowo nie mają do dostępu do internetu. Reklamację w placówce możemy też zgłosić wtedy, gdy uszkodzenia paczki zauważymy w momencie, gdy z niej ją odbieramy. Wystarczy, że poprosimy pracownika o formularz reklamacyjny i wypełnimy go na miejscu. Reklamację możemy zgłosić w dowolnej placówce Poczty Polskiej na terenie całego kraju. Samo zgłoszenie reklamacji w trybie stacjonarnym jest analogiczne, jeśli chodzi o zakres danych, do reklamacji składanej poprzez formularz online.
Niezależnie od wybranego sposobu składania reklamacji, warto pamiętać o poprawnym i starannym wypełnianiu formularza. Należy też dostarczyć wszystkie wymagane dokumenty. To gwarantuje nam pozytywne rozpatrzenie reklamacji i uzyskanie stosownego zadośćuczynienia.