Franczyza to popularna forma prowadzenia działalności gospodarczej — pozwala na szybkie rozpoczęcie własnego biznesu pod znanym szyldem i z wykorzystaniem rozpoznawalnej marki. Dla wielu początkujących przedsiębiorców to sprawdzony sposób na odniesienie sukcesu bez konieczności budowania wszystkiego od zera. Choć zalety franczyzy są niepodważalne, warto również przyjrzeć się wyzwaniom, jakie mogą towarzyszyć prowadzeniu franczyzy, również w branży kurierskiej.
W tym artykule wyjaśnimy:
- Jakie są ryzyka i wady franczyzy?
- Wyzwania związane z prowadzeniem franczyzy kurierskiej,
- Jak zminimalizować ryzyko porażki przy ścisłej współpracy przedsiębiorców?
Franczyza — definicja
Na początku warto przypomnieć, na czym polega franczyza. To forma współpracy między właścicielem marki i modelu biznesowego a przedsiębiorcą, który korzysta z tej koncepcji w zamian za opłaty i przestrzeganie określonych zasad. Jak każda forma prowadzenia działalności, wiąże się z pewnymi ograniczeniami i wymaga dokładnej analizy przed podjęciem decyzji biznesowych.
Ryzyka własnego biznesu w modelu franczyzowym
Brak pełnej swobody w podejmowaniu decyzji
Jednym z najczęściej wskazywanych minusów franczyzy jest brak swobody w prowadzeniu działalności. Jako franczyzobiorca, działasz według ściśle określonych wytycznych franczyzodawcy. Oznacza to między innymi ograniczoną możliwość wdrażania własnych pomysłów, czy negocjacji z cen usług.
Zależność od rozpoznawalności marki i decyzji ze strony franczyzodawcy
Przy prowadzeniu biznesu pod rozpoznawalną marką, czerpiesz korzyści z jej popularności. Ale to działa w dwie strony — jeśli inny franczyzobiorca popełni błąd lub franczyzodawca podejmie kontrowersyjne decyzje, może to wpłynąć negatywnie również na Twoją placówkę. Ryzyko utraty zaufania klientów może być niezależne od Twoich działań.
Koszty i opłaty licencyjne
Prowadzenie franczyzy wiąże się z szeregiem kosztów, jak opłata wstępna czy bieżące opłaty licencyjne. Dodatkowe koszty mogą wpłynąć na budżet początkującego przedsiębiorcy, szczególnie w pierwszych miesiącach działalności.
Ograniczenia lokalizacyjne i terytorialne
Franczyzodawcy często ustalają zasady dotyczące lokalizacji nowych placówek, co może ograniczyć możliwość wyboru dogodnego miejsca. Zdarza się też, że w pobliżu istnieje już punkt innego franczyzobiorcy działający pod tym samym szyldem, co zmniejsza Twoje szanse na rozwój. Warto jednak pamiętać, że wyłączność terytorialna gwarantowana obecnym i przyszłym partnerom sieci jest działaniem w interesie franczyzobiorców, aby zapewnić równe możliwości rozwoju swojego biznesu, a placówki nie kanibalizowały się wewnątrz sieci.
Ryzyko nieprzystosowania się do lokalnego rynku
Choć model franczyzowy jest zwykle sprawdzony na wielu rynkach, nie zawsze dobrze sprawdza się w każdej lokalizacji. Zbyt sztywne trzymanie się ustalonego schematu może uniemożliwić dostosowanie usług do specyfiki danego miasta czy dzielnicy. Dlatego warto dokładnie przeanalizować ofertę franczyzobiorcy i maksymalnie wykorzystać możliwości konsultacji z ekspertami marki przed podjęciem współpracy w zakresie znalezienia najlepszego miejsca na rozpoczęcie działalności gospodarczej w ramach franczyzy.
Odpowiedzialność mimo działania pod marką franczyzodawcy
Choć działasz pod znaną marką, to jako właściciel punktu ponosisz pełną odpowiedzialność za działalność gospodarczą. To Ty odpowiadasz za pracowników, księgowość, kontakt z klientami i codzienne funkcjonowanie punktu. W razie błędów — to Ty ponosisz konsekwencje. Jeśli dbasz o odpowiedni poziom wiedzy produktowej i procesowej oraz z pełnym zaangażowaniem prowadzisz biznes w ramach modelu franczyzowego — niezależnego, czy pracujesz samodzielnie, czy zarządzasz zespołem — poziom tego rodzaju ryzyka jest znacznie mniejszy.
Możliwość zmiany warunków umowy
Umowy franczyzowe zawierane są na określony czas, z możliwością ich przedłużenia. W trakcie trwania współpracy franczyzodawca może jednak zmieniać warunki, co nie zawsze będzie korzystne dla franczyzobiorcy. Należy więc dokładnie analizować zapisy umowy, zanim zdecydujesz się na wejście do sieci.
Jak minimalizować ryzyko?
Prowadzenie biznesu w oparciu o zasadę franczyzy nie musi oznaczać dużego ryzyka, jeśli odpowiednio się przygotujesz:
- Dokładnie przeanalizuj umowę – zwróć uwagę na zapisy dotyczące opłat, warunków rozwiązania umowy i zasad współpracy. Pamiętaj, że umowa franczyzowa powinna zostać Ci przesłane do wglądu w trakcie rozmów wstępnych, abyś miał możliwość ich analizy i zadania pytań dotyczących nurtujących Cię kwestii.
- Zasięgnij opinii innych franczyzobiorców – ich doświadczenia mogą być cenne.
- Zbadaj rynek lokalny – upewnij się, że zapotrzebowanie na usługi kurierskie w danym miejscu jest wystarczające. epaka.pl w trakcie procesu przystąpienia do sieci poświęcą czas na spotkanie z Tobą i wspólną ocenę możliwości danej lokalizacji.
- Korzystaj z dostępnych szkoleń – w epaka.pl oprócz pakietu szkoleń wstępnych, zapewniamy cykliczne szkolenia uzupełniające oraz konsultacje z ekspertami sieci franczyzowej – pomożemy kierunkować działania, aby zmaksymalizować efekty.
- Zadbaj o jakość obsługi – pozytywne relacje z klientami mogą być Twoim największym atutem. W tym obszarze również możesz spodziewać się wsparcia epaka.pl. Nasze szkolenia to nie tylko obsługa systemu czy procedury. Szkolimy się również z kompetencji miękkich, jak sprzedaż oraz z zasad efektywnej komunikacji z klientem.
Ryzyka związane z prowadzeniem franczyzy kurierskiej – i jak je minimalizować?
Sezonowość
W branży kurierskiej obserwuje się pewną sezonowość – wzrost liczby klientów następuje przed świętami, natomiast w sezonie urlopowym może być spokojniej. Dla początkującego przedsiębiorcy może okazać się to wyzwaniem przy planowaniu budżetu.
epaka.pl radzi: Analizuj dane sprzedażowe z poprzednich miesięcy i odpowiednio planuj budżet. W ramach współpracy z epaka.pl, możesz liczyć na wsparcie merytoryczne i dostęp do narzędzi raportowych. Warto też poszerzyć ofertę punktu o usługi komplementarne (np. sprzedaż opakowań, usługi ksero).
Oczekiwania konsumentów
Klienci oczekują profesjonalnej obsługi, szybkiego śledzenia przesyłek, atrakcyjnych cen i długich godzin otwarcia, co bywa wyzwaniem.
epaka.pl radzi: Zadbaj o wysoki poziom kompetencji sprzedażowych, wiedzy produktowej i procesowej, przeszkolenie pracowników i wdrażanie standardów obsługi. Uprzejmość, szybkość reakcji i otwarta komunikacja budują lojalność klientów – a to przekłada się na zyski i rozwój punktu.
Lokalna konkurencja
Prowadzenie własnego biznesu wiąże się z konkurencją – zarówno ze strony dużych firm, jak i niezależnych punktów.
epaka.pl radzi: Wybór franczyzy z rozpoznawalną marką, takiej jak epaka.pl, zwiększa szansę na szybkie odniesienie sukcesu. Postaw również na lokalny marketing, dobrą widoczność punktu i pozytywne opinie w Google.
Brak wpływu na cennik i ofertę
Jedną z wad franczyzy może być ograniczona możliwość modyfikowania cennika i oferty – to elementy ustalane przez franczyzodawcę oraz jego partnerów biznesowych.
epaka.pl radzi: Warto tworzyć lokalną wartość dodaną: dodatkowa pomoc przy pakowaniu, uprzejmość, dostępność – to czynniki, które przyciągają klientów niezależnie od ceny.
Roszczenia reklamacyjne
Choć franczyzobiorca nie jest odpowiedzialny za transport, do niego trafiają roszczenia reklamacyjne klientów, co stanowi element obsługi posprzedażowej.
epaka.pl radzi: Zadbaj o odpowiednie przygotowanie merytoryczne. epaka.pl wspiera swoich partnerów również w takich obszarach poprzez gotowe do wykorzystania materiały i opracowane procedury ze ścieżką postępowania w całym procesie. Najważniejsza w takich sytuacjach jest transparentna komunikacja z klientem. On też znalazł się w niekomfortowej sytuacji i potrzebuje merytorycznego wsparcia ze strony osoby prowadzącej punkt kurierski. Klient przeprowadzony profesjonalnie przez proces reklamacyjny doceni Twoje zaangażowanie i na pewno zapamięta Cię jako osobą godną zarekomendowania.
Lokalizacja o niskim potencjale
Nieodpowiednia lokalizacja to jeden z najczęstszych błędów przy zakładaniu punktu franczyzowego. Brak widoczności czy parkingu może ograniczyć dochody i ruch klientów.
epaka.pl radzi: Przed rozpoczęciem działalności konsultujesz lokal z franczyzodawcą. Nie zniechęcaj się, jeśli ekspert ds. franczyzy zarekomenduje inną lokalizację - konsultacje mają na celu analizę potencjału miasta dla szybkiego rozwoju Twojego biznesu.
Własny biznes wspierany modelem franczyzowym — podsumowanie
Franczyza to świetna opcja dla osób, które chcą rozpocząć prowadzenie działalności bez konieczności budowania marki od zera. Jak każda forma działalności, ma swoje wady i zalety. Znajomość potencjalnych wyzwań i świadome zarządzanie ryzykiem mogą znacząco zwiększyć Twoje szanse na odniesienie sukcesu jako franczyzobiorca.
Jeśli zastanawiasz się nad franczyzą w sektorze kurierskim, dokładnie rozważ wszystkie „za i przeciw”, porównaj oferty, a także sprawdź, jakie wsparcie oferuje franczyzodawca. epaka.pl gwarantuje kompleksową pomoc, rozpoznawalną markę oraz lepsze warunki współpracy już na samym początku Twojej drogi biznesowej.