Niekiedy zdarza się, że zamówione online zakupy zostają dostarczone pod wskazany adres akurat w momencie, gdy nie ma nas w domu. Co w przypadku, gdy kurier pojawi się z przesyłką podczas naszej nieobecności? Czy pozostawienie paczki pod drzwiami jest rozsądnym rozwiązaniem? Na te i inne pytania odpowiadamy w dzisiejszym tekście, zapraszamy do lektury!
Z tego artykułu dowiesz się między innymi:
- czy kurier może zostawić paczkę u sąsiada i kto o tym decyduje,
- co się stanie, gdy pozostawiona paczka zostanie zniszczona lub skradziona,
- co o takich praktykach mówi regulamin firm kurierskich.
Kurier nie zastał nikogo pod podanym adresem
Gdy nie możemy doczekać się wymarzonej paczki, to często decydujemy się na zamówienie jej pod adres domowy (coraz częściej, gdy większość z nas pracuje w modelu zdalnym lub hybrydowym, co sprawia, że częściej niż kiedyś przebywamy w mieszkaniu). Dla wielu z nas oznacza to, że paczka trafi do nas szybciej, niż gdy będziemy musieli ją odebrać z automatu paczkowego – nie będziemy musieli po nią iść, bo zostanie dostarczona pod same drzwi. Los jednak lubi czasem spłatać nam figla i wyczekiwany przewoźnik pojawia się z paczką akurat w momencie, gdy wyszliśmy odebrać dziecko z przedszkola, wyskoczyliśmy na szybkie zakupy albo musieliśmy wziąć na spacer psa. Krótko mówiąc: akurat nie ma nas w domu. Co wtedy?
Kurier i jego obowiązki
Aby uniknąć takich sytuacji, jak te wspomniane w powyższym akapicie, coraz więcej firm kurierskich stosuje praktyki, które mają usprawnić proces dostarczenia przesyłki. Niektórzy dzwonią do adresata z pytaniem, czy zastaną kogoś w domu. Niekiedy w powiadomieniu SMS z informacją o dostawie paczki znajduje się przedział godzinowy, w którym można spodziewać się kuriera (co pozwoli zaplanować ewentualne wyjście, by nie pokryło się z wizytą przewoźnika). Często w takiej wiadomości znajduje się również numer telefonu kuriera, pod którym można się z nim skontaktować i ustalić dogodny termin dostawy (np. przed południem lub w drugiej części dnia, zależy to jednak od dobrej woli pracownika firmy kurierskiej). Również aplikacje przewoźników (na przykład firm takich jak InPost czy DPD) pozwalają na wygodne przekierowanie paczki np. do punktu odbioru lub pod inny adres.
Jednocześnie warto pamiętać, że kurier ma dwa podstawowe zadania:
- odbiór paczki od nadawcy,
- dostarczenie przesyłki pod adres odbiorcy.
To my musimy się upewnić, gdy jesteśmy nadawcą, że paczka jest odpowiednio zapakowana i spełnia wymogi firmy kurierskiej. To my, jako odbiorcy, musimy również umożliwić kurierowi dostarczenie paczki (będąc pod adresem znajdującym się na etykiecie). Często kurier może przekazać towar osobie, którą zastanie pod adresem odbiorcy. Nie musi to być sam adresat, o ile osoba, której wydaje paczkę, jest pełnoletnia. O tym, komu kurier może zostawić przesyłkę, piszemy w akapitach poniżej.
Czy kurier może zostawić paczkę bez podpisu i co na to regulamin firm kurierskich?
Niektórzy kurierzy, żeby ułatwić sobie pracę, postanawiają zostawić paczkę pod drzwiami lub dać naszą przesyłkę sąsiadowi, który będzie nam mógł ją przekazać, gdy wrócimy. Dzięki temu następnego dnia roboczego nie będą musieli podejmować kolejnej próby dostarczenia paczki. Teoretycznie to wygodne rozwiązanie dla wszystkich: adresat otrzyma przesyłkę wcześniej, a kurier nie będzie musiał wracać w to samo miejsce ponownie. Niegdyś nie byłoby to możliwe, albowiem odbiór każdej przesyłki musiał być poświadczony podpisem odbiorcy. Zmieniło się to w czasie pandemii, gdy maksymalnie ograniczano kontakt międzyludzki.
Dostarczenie paczki powinno mieć miejsce bezpośrednio do rąk adresata, jednak niekiedy paczka trafia na wycieraczkę przed drzwiami lub do sąsiada. Takie rozwiązanie jest jednak akceptowalne tylko, gdy wyrazi na to zgodę sam odbiorca przesyłki. Musi to być świadoma decyzja kupującego, kurier nie może jej sam podjąć. Europejskie Centrum Konsumenckie podaje, że firma kurierska może zostawić paczkę jedynie:
- adresatowi,
- ustawowemu przedstawicielowi,
- pełnomocnikowi,
- lub pełnoletniej osobie mieszkającej z adresatem.
W przypadku, gdy nie nastąpi porozumienie (np. telefoniczne) na linii kurier-odbiorca przesyłki, a ta zostanie mimo to pozostawiona pod drzwiami, zostanie uszkodzona lub skradziona, to odpowiedzialny będzie sprzedawca. Będzie on musiał zwrócić koszty zakupu klientowi. Jeśli jednak odbiorca samodzielnie wybrał firmę przewozową, to wtedy odpowiedzialność za zgubioną lub zniszczoną przesyłkę ponosić będzie firma kurierska, która dostarczała przesyłkę.
Liczne firmy przewozowe w przypadku niezastania odbiorcy pod wskazanym adresem decydują się na zostawienie paczki w pobliskim punkcie odbioru przesyłek lub w najbliższym automacie paczkowym. W wielu przypadkach jest to bezpieczniejsza alternatywa, niż zostawienie paczki na wycieraczce bez jakiejkolwiek ochrony. Zmniejsza ryzyko nie tylko skradzenia przesyłki, ale też jej zniszczenia.
Paczka zniknęła spod drzwi - co zrobić w takiej sytuacji?
Gdy kurier zostawił paczkę pod drzwiami bez konsultacji tego pomysłu z odbiorcą, adresat może składać reklamację. W momencie, gdy paczka się zagubi, sprzedawca jest odpowiedzialny za zwrot kosztów klientowi. Ewentualnie winę może wziąć na siebie firma kurierska, jeśli została ona wybrana przez adresata, a nie nadawcę. Reklamacja zniszczonej lub zgubionej paczki (niegdyś możliwa tylko po sprawdzeniu zawartości w obecności kuriera) może zostać złożona osobiście w oddziale firmy kurierskiej, mailowo lub telefonicznie. Jeśli jednak w rozmowie z kurierem klient wyraził zgodę na pozostawienie paczki u sąsiada lub na klatce schodowej, to wtedy on odpowiada za jej stan i w takiej sytuacji ewentualna reklamacja może zostać odrzucona.
Czy kurier może zostawić paczkę pod drzwiami – podsumowanie
Pozostawienie przesyłki kurierskiej pod drzwiami, na werandzie lub za ogrodzeniem to częsta praktyka stosowana przez przewoźników, która jednak może mieć swoje konsekwencje. Mimo że w teorii to rozwiązanie wygodne dla wszystkich (pozwala zaoszczędzić czas obu stronom), to jednak pomysł zostawienia paczki bez opieki na wycieraczce lub u sąsiada musi zostać zaakceptowany przez odbiorcę. Tylko wtedy tak nietypowe dostarczenie przesyłki będzie przebiegał zgodnie z prawem, a za ewentualne niedogodności będzie odpowiadała osoba, która samodzielnie podjęła tę decyzję.