Mimo że zakupy przez Internet są coraz bardziej popularne, to klienci często potrafią zmienić zdanie już po złożeniu zamówienia, gdy paczka jest w doręczeniu. Czy w takiej sytuacji można odmówić przyjęcia przesyłki od kuriera? Czy odbiór paczki od kuriera zawsze musi nastąpić i jakie są ewentualne konsekwencje nieodebrania zamówionego towaru? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w naszym dzisiejszym tekście.
Z tego artykułu dowiesz się między innymi:
- czy można odmówić odebrania przesyłki kurierskiej,
- jakie są konsekwencje nieodebrania paczki,
- kto płaci za zwrot towaru do nadawcy.
W jakich okolicznościach może nastąpić nieodebranie przesyłki?
Jak wspomnieliśmy we wstępie, czasami możemy zmienić zdanie i zrezygnować z przedmiotu, który wcześniej wydawał nam się atrakcyjny. Najlepiej podjąć taką decyzję jak najszybciej, wtedy być może uda się poinformować sprzedawcę, zanim paczka zostanie wysłana do kupującego, co pozwoli uniknąć dodatkowych opłat (na przykład za zwrot, o czym piszemy w dalszej części tekstu).
Jednocześnie nieodebranie przesyłki może wynikać między innymi z widocznego na pierwszy rzut oka uszkodzenia paczki – należy wtedy spisać protokół w obecności kuriera.
Nieodebrana paczka – czy to ze względu na odmowę jej przyjęcia, czy ze względu na fakt, że kurier nie zastał nas dwukrotnie w domu (po pierwszej próbie doręczenia paczki, kolejną próbę doręczenia kurier podejmuje w kolejnym dniu roboczym) – trafia z powrotem do sortowni lub magazynu, a stamtąd zostaje odesłana do nadawcy.
Zwrot towaru do nadawcy po odmowie odbioru przesyłki – kto ponosi koszt?
Po odmowie przyjęcia paczki, ta wróci do nadawcy. Trzeba jednak brać pod uwagę, że transport kurierski nie jest darmowy, a zwrot przesyłki to nieplanowana usługa, która kosztuje większość przewoźników dodatkowe środki. Po zakupie produktu w sklepie internetowym zostajesz stroną umowy kupna-sprzedaży. Oznacza to, że formalnie nabyty towar jest już twoją własnością. Ze względu na ten fakt możesz zostać obciążony kosztami zwrotu (pod warunkiem że sklep nie ma w ofercie bezpłatnych zwrotów).
Jakie są konsekwencje nieodebrania paczki?
Według postanowień art. 7 Ustawy o Ochronie Niektórych Praw Konsumentów w momencie gdy klient zdecyduje o odstąpieniu od umowy, to ta staje się nieważna. Rezygnacja z dokonanego zakupu sprawia, że wraca się do stanu poprzedzającego dokonanie zakupu (przestajesz być właścicielem towaru). Niesie to następujące konsekwencje:
- sprzedawca jest zobowiązany, żeby zwrócić klientowi pełny kwotę za zakupiony towar,
- zanim to nastąpi, sprzedawca może zażądać zwrotu towaru w stanie idealnym,
- powyższy punkt można nagiąć w niektórych przypadkach (zgodnie z art. 7 ust. 3 o Ochronie Niektórych Praw Konsumentów) – na przykład w przypadku paczki zawierającej sprzęt elektroniczny, jego opakowanie może być naruszone (otwarte przed jej odesłaniem w celu upewnienia się, że sprzęt działa i nie został uszkodzony).
Odmowa przyjęcia przesyłki kurierskiej a odstąpienie od umowy kupna-sprzedaży
Prawo odstąpienia od umowy to inaczej prawo do zwrotu produktu. Daje możliwość nabywającemu, by zrewidować swoje poglądy, a także zapoznać z produktem i zdecydować, czy jest on zgodny z tym, czego oczekiwał. Co ciekawe, tego typu prawo nie obowiązuje w sklepach stacjonarnych – tam decyzja o przyjęciu towaru ze zwrotu należy do sprzedawcy.
Po złożeniu zamówienia w sklepie internetowym stajesz się stroną umowy kupna-sprzedaży. Okres odstąpienia od umowy zgodnie z regulaminem sklepu wynosi najczęściej 14 dni. Istotne jest to, że nie trzeba podawać przyczyn, które zdecydowały o tym, że rezygnujesz z dokonanego zakupu.
O odstąpieniu od umowy można mówić również wówczas, gdy odbiorca nie odbierze paczki wysłanej na jego adres. Gdy nie nastąpi odbiór paczki od kuriera (niezależnie czy ze względu na odmowę przyjęcia, czy w sytuacji nieobecności adresata) to jest to interpretowane jako odstąpienie od umowy. Musisz wiedzieć, że zawsze istnieje możliwość przekierowania przesyłki pod inny adres lub do punktu odbioru (więcej na ten temat przeczytasz tutaj).
Odmowa przyjęcia paczki za pobraniem
W sytuacji, gdy odmawiamy przyjęcia przesyłki za pobraniem, cała procedura jest podobna. Istnieje jednak od tej reguły istotny wyjątek. Jeśli jednak przesyłka zawiera towar sezonowy (albo taki, którego wycofanie z oferty sklepu zmniejsza możliwość jego ponownej sprzedaży) to za ewentualne straty pociągnięty do odpowiedzialności będzie nabywca, który nie dotrzymał warunków umowy (nie odebrał przesyłki bez wcześniejszego odstąpienia od umowy). Skoro właścicielem przesyłki jest odbiorca, to w takiej sytuacji sklep nie będzie mógł sprzedać towaru, dopóki umowa nie zostanie rozwiązana. Poniesie tym samym straty, a o ich uregulowanie może walczyć na drodze sądowej.
Czy mogę odmówić przyjęcia paczki od kuriera – podsumowanie
Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, czy można nie przyjąć paczki od kuriera, to po przeczytaniu naszego dzisiejszego artykułu wiesz już, jaka jest odpowiedź na to pytanie. Firma kurierska przekaże z powrotem paczkę do nadawcy, jednak miej na uwadze, że możesz zostać zmuszony do zapłaty za ponowną wysyłkę tego samego towaru.
Dlatego jeśli zdecydujesz się na nieodebranie paczki (za pobraniem lub normalnej), to najlepiej o zamiarze, że nie chcesz przyjąć paczki, poinformuj sklep z odpowiednim wyprzedzeniem. Gdy taka informacja dotrze do sprzedawcy, zanim ten zaangażuje w cały proces firmę kurierską do dostarczenia przesyłki, to zaoszczędzisz czas, energię i pieniądze (nie będzie konieczna płatność za odsyłanie przesyłki z powrotem do nadawcy po odmówieniu odbioru).
Warto pamiętać, że w momencie złożenia zamówienia (niezależnie czy nastąpiła zapłata czy nie) stajesz się właścicielem towaru, więc gdy nie nastąpi jego odbiór, to sprzedawca musi czekać, aż firma kurierska dostarczy mu przesyłkę z powrotem, by mógł on ponownie wprowadzić towar do sprzedaży.