Coraz więcej osób wybiera możliwość nadawania i odbierania przesyłki z wykorzystaniem automatów paczkowych firmy InPost. To wygodne rozwiązanie, które pozwala zaoszczędzić czas, a także umożliwia odbiór przesyłki lub jej nadanie w godzinach nam odpowiadających. Możemy to zrobić przy okazji wyjścia do sklepu, na spacer lub wracając z pracy. Co jednak w sytuacji, gdy pójdziemy do automatu, a tam okaże się, że urządzenie ma chwilowo status niedostępnego? Co oznacza awaria paczkomatu? Co z paczką? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym dzisiejszym artykule blogowym.
Z tego tekstu dowiesz się między innymi:
- co zrobić gdy paczkomat nie działa,
- jak wygląda zepsuty paczkomat,
- jak odebrać paczkę, gdy automat nie reaguje.
Gdzie zgłosić awarię paczkomatu, gdy odbiór przesyłki jest niemożliwy?
„Paczkomat chwilowo niedostępny” – taka informacja może zmrozić krew w żyłach. Zwłaszcza wtedy, gdy bardzo zależy nam na wysłaniu przesyłki paczkomatem danego dnia albo wreszcie mieliśmy odebrać długo oczekiwaną paczkę. Co należy zrobić w przypadku, gdy nie możemy skorzystać z automatu paczkowego zgodnie z jego przeznaczeniem? Gdy na ekranie paczkomatu nie wyświetlają się żadne informacje, albo gdy nie reaguje on na wybierane przez nas komendy?
Niekiedy awarii ulega system, który odpowiada za działanie paczkomatów InPost. Po zgłoszeniu tego faktu obsługa firmy kurierskiej postara się jak najszybciej usunąć problem. Zgłoszenie może przybrać różne formy:
- Zgłoszenie poprzez telefon na infolinię InPost – od poniedziałku do piątku (7:00-22:00), w soboty (8:00-20:00), niedziele (8:00-18:00), a także święta (8:00-16:00), dzwoniąc pod numery telefonów 746 600 000 albo 722 444 000.
- Zgłoszenie poprzez wysłanie wiadomości na fanpage'u marki InPost (poprzez Messenger).
- Zgłoszenie poprzez wypełnienie formularza kontaktowego na stronie www InPost w zakładce „Zgłoś awarię urządzenia Paczkomat”.
Warto pamiętać, że jeśli z powodu niedziałającego paczkomatu nie mogłeś odebrać paczki, to nie musisz od razu zgłaszać reklamacji – czas na odbiór przesyłki wydłuża się automatycznie o 24 godziny. Masz więc kolejną dobę, zanim przesyłka wyruszy w powrotną drogę do nadawcy.
Awaria paczkomatu InPost – kiedy nie należy wysyłać zgłoszenia?
W wielu przypadkach źródłem kłopotów nie jest wcale awaria automatu paczkowego, a na przykład jego całkowite obłożenie („przepełnienie”). Może się tak zdarzyć zwłaszcza w „gorących” okresach – na przykład w okolicy Walentynek czy świąt Bożego Narodzenia, gdy nagle w tym samym czasie bardzo dużo osób decyduje się na wysyłkę prezentów, korzystając z paczkomatów (o właściwym planowaniu czasy wysyłki pisaliśmy na naszym blogu tutaj). Jak wszyscy dobrze wiemy, każdy Paczkomat InPost ma określoną liczbę skrytek, w których mieszczą się paczki o konkretnych rozmiarach. Gdy miejsce na daną paczkę zostanie zajęte – fizycznie nie ma możliwości, żebyś mógł nadać swoją paczkę w tej konkretnej maszynie. W takim przypadku należy udać się do najbliższego paczkomatu i – jeśli będą w nim wolne miejsca – nadać swoją przesyłkę właśnie tam. Można to zrobić niezależnie od tego, że na etykiecie wysyłkowej znajduje się oznaczenie konkretnego paczkomatu, który chwilowo jest przepełniony
Każdy paczkomat posiada 76 skrytek:
- 12 dużych (64x38x41 centymetrów),
- 32 średnie (64x38x19 centymetrów),
- 32 małe (64x38x8 centymetrów).
Przyczyną problemu może być również nieznany błąd wyskakujący podczas korzystania z aplikacji InPost Mobile (aby ją otworzyć na telefonie, kliknij logotyp aplikacji InPost Mobile znajdujący się na pulpicie twojego smartfona). Często jego źródłem jest na przykład chwilowy brak połączenia z Internetem, dlatego warto upewnić się, że masz nieograniczony dostęp do sieci w momencie nadawania lub odbioru przesyłki.
W dwóch przypadkach opisanych powyżej „awarii” paczkomatu InPost nie trzeba zgłaszać, bo tak naprawdę tego typu zgłoszenie nie będzie miało wiele sensu. Nie jest to sytuacja, w której obsługa firmy może jakkolwiek pomóc czy pozytywnie rozważyć reklamacje klientów, którzy nie mogli skorzystać z paczkomatu na czas, albowiem fakt ten nie wynikał z winy firmy InPost.
Numer przesyłki, kod zwrotu? Co potrzebne jest do zgłoszenia awarii przez formularz na stronie www InPost?
Przechodząc do zakładki „Zgłoś awarię urządzenia Paczkomat” na stronie internetowej InPost.pl, będziesz musiał wypełnić formularz zgłoszeniowy. W tym celu niezbędne będzie podanie konkretnych informacji, które pozwolą obsłudze firmy zlokalizować niedziałające prawidłowo urządzenie. W pierwszej kolejności podaj datę i godzinę wystąpienia problemu, żeby było wiadomo, czy jest to wciąż aktualny problem, czy może został on już rozwiązany po wcześniejszym zgłoszeniu przez innego użytkownika.
Następnie z rozwijanej listy wybierz jeden z powodów zgłoszenia adekwatny do sytuacji, która cię spotkała. Do wyboru masz:
- problem techniczny (uszkodzenie mechaniczne, czarny ekran),
- problem z odbiorem lub nadaniem paczki (czego powodem jest uszkodzona skrytka),
- pokazujący się na ekranie paczkomatu komunikat błędu (przepisz jego treść lub załącz zdjęcie),
- problem z ekranem (nieprawidłowe działanie),
- inny problem (InPost prosi o opis problemu w dalszym kroku formularza).
Po wybraniu odpowiedniej opcji przejdź dalej. Podaj numer lub nazwę paczkomatu, opisz sytuację, a także podaj numer przesyłki lub kod zwrotu. Jeśli podałeś numer przesyłki, to zostaniesz poproszony o przekazanie danych kontaktowych (adres e-mail, numer telefonu). Na sam koniec możesz załączyć „materiały dowodowe” – trzy zdjęcia tego, w jakim stanie zastałeś paczkomat, jak brzmiał komunikat na ekranie lub co nie działało. Pamiętaj, że pola oznaczone gwiazdką są wymagane. Prawie gotowe – zaznacz jeszcze, że nie jesteś robotem i wyślij zgłoszenie.
Sprawdź, czy inni również mają podobne problemy z automatem paczkowym
Jeśli chcesz wiedzieć, czy twoje zgłoszenie przyniosło skutek (bo na przykład chcesz ponownie wybrać się do paczkomatu, żeby nadać przesyłki, na które oczekują twoi klienci), to możesz to oczywiście sprawdzić. A może interesuje cię, czy problem, z którym się spotkałeś, pojawia się też w innych miejscach, zanim wybierzesz się do innego automatu paczkowego? W obu przypadkach informacje te możesz pozyskać na infolinii:
- od poniedziałku do piątku między 7:00 a 22:00,
- w soboty od 8:00 do 20:00,
- niedziele od godziny 8:00 do godziny 18:00,
- oraz w święta między godziną 8:00 a godziną 16:00.
Bieżące informacje na temat czasu trwania awarii zobaczysz również na stronach internetowych, które zbierają wiadomości od użytkowników Internetu na temat awarii konkretnych platform czy usług. Jedną z nich jest https://downdetector.pl/status/inpost/, z której skorzystasz bez konieczności instalowania aplikacji. Fakt, czy chodzi o awarię tylko pojedynczego paczkomatu InPost czy może całej grupy automatów paczkowych może mieć znaczenie i wpłynąć na szybkość uporania się z tym kłopotem przez pracowników InPost.
Paczkomat nie działa – podsumowanie
Paczkomat InPost to coraz częstszy wybór wszystkich, którzy myślą o szybkim i wygodnym nadawaniu i odbieraniu paczek. Jednak jak każde urządzenie, tak i paczkomat może czasem ulec awarii, co uniemożliwi nam skorzystanie z niego. W takiej sytuacji warto zadzwonić na infolinię lub skontaktować się z firmą InPost w inny sposób (poprzez formularz kontaktowy lub wiadomość na Messengerze).
Jeśli chcesz nadać przesyłkę wykorzystując Paczkomat InPost, to zapraszamy na naszą stronę internetową epaka.pl. Znajdziesz tu intuicyjny formularz zlecenia, który pozwoli szybko nadać paczkę. Podaj niezbędne dane jak wymiary przesyłki, dane odbiorcy i adresata, dobierz usługi dodatkowe, a jeśli chcesz – ubezpiecz przesyłkę, poproś o fakturę VAT albo nadaj paczkę za pobraniem. W kilku krokach nadasz paczkę, która nawet następnego dnia dotrze do odbiorcy (jeśli wyślesz ją w piątek, a zależy ci na czasie, to prosimy o wybór opcji „dostarczenie weekendowe”). Jeśli zamiast z paczkomatu, chcesz skorzystać z innego sposobu wysyłki, to do wyboru jest między innymi kurier InPost, a także inne firmy kurierskie takie jak GLS czy DHL. Wybierz tę, której oferta najbardziej ci odpowiada i nadaj paczkę w mgnieniu oka!