Tani kurier epaka.pl Blog kurierski Aktualności Jak wygląda trasa Twojej paczki?

Jak wygląda trasa Twojej paczki?

...

Jak wygląda trasa Twojej paczki?

Aleksandra Goławska   •   04.11.2022   •   4 min czytania

Śledzenie przesyłki – jak to robić?

Paczki przewożone przez firmy kurierskie w trakcie podróży od nadawcy do adresata są skanowane na wielu etapach, dzięki czemu informacje o tym, gdzie się znajdują, są aktualne.

Lokalizację przesyłki można sprawdzić na naszej stronie: https://www.epaka.pl/sledzenie-przesylek lub w naszej aplikacji epaka.pl mobile (na końcu artykułu znajdziesz linki do pobrania).

Etapy podróży przesyłki

Drogę przesyłki od momentu jej nadania do momentu odbioru można podzielić na kilka etapów, którym odpowiadają statusy nadawane przez firmy kurierskie. Nazwy statusów używane przez poszczególnych przewoźników są do siebie dość zbliżone.

Sprawdź poszczególne etapy podróży paczki i odpowiadające im statusy.

1 - Przesyłka nienadana

Status oznacza, że przesyłka jest opłacona, etykieta przewozowa wygenerowana. Kolejnym krokiem jest przygotowanie przesyłki (jeśli tego jeszcze nie zrobiliśmy) i oczekiwanie na przyjazd kuriera albo udanie się do stacjonarnego punktu nadania i odbioru przesyłek.

2 - Przesyłka odebrana od nadawcy (odebrana z punktu)

Kiedy kurier odbierze od nas przesyłkę lub kiedy zaniesiemy ją do punktu czy automatu paczkowego, jej status ulegnie zmianie na „odebrana od nadawcy”. Kurier odbierając paczkę od nas bezpośrednio albo z punktu nadania przewozi ją do miejsca, w którym zostanie wysłana w dalszą podróż.

3 - Przesyłka w drodze

Podany status przesyłki oznacza, że nasza przesyłka jest transportowana i prawdopodobnie została przyjęta w  sortowni centrum logistycznego. Następnie zostaje wysłana do kolejnego oddziału logistycznego przewoźnika. Może to być oddział pośredniczący w dalszym transporcie albo już ten, z którego przesyłka będzie wydana do doręczenia adresatowi – wszystko zależy od odległości, jaka dzieli miejsce nadania od miejsca dostarczenia. W lokalnym centrum dystrybucji zostaje przypisana kurierowi, który dostarczy ją bezpośrednio do odbiorcy albo do punktu odbioru.

4 - Przesyłka wydana do doręczenia

Gdy kurier zabiera przesyłkę z lokalnego centrum dystrybucji w celu jej dostarczenia do docelowej lokalizacji, to wówczas zmienia ona status na „wydana do doręczenia”. Zazwyczaj po kilku godzinach lub w kolejnym dniu roboczym, trafia ona do rąk adresata albo do punktu, z którego może ją odebrać.

5 - Przesyłka doręczona

W momencie, kiedy adresat odbiera paczkę, jej podróż oficjalnie się kończy. Warto pamiętać o uważnym przyjrzeniu się przesyłce. W przypadku wątpliwości co do stanu, w jakim do nas dotarła, warto spisać z kurierem ewentualny protokół szkody.

6 - Nieudana próba doręczenia

Oczywiście może zdarzyć się tak, że kurier podejmie próbę dostarczenia przesyłki, ale okaże się ona nieudana, bo na przykład w momencie jego przyjazdu nie będzie nikogo pod adresem dostarczenia. W zależności od praktyk konkretnych firm kurierskich, następnego dnia roboczego może zostać podjęta kolejna próba doręczenia lub też przesyłka zostanie przekierowana do punktu odbioru. 

7 - Zwrot do nadawcy

Większość firm kurierskich podejmuje się dwóch prób doręczenia przesyłki. Jeśli obie próby przejdą niepomyślnie lub odbiorca odmowi odbioru paczki, pojawia się następujący status „zwrot do nadawcy”. Oznacza on, że przesyłka będzie zwrócona do adresata.

8 - Przesyłka Uszkodzona

Nieczęsto zdarzają się sytuacje, że uszkodzi się w transporcie. Niewłaściwy sposób zapakowania lub produkty wyłączone z przewozu powodują uszkodzenia przesyłki. Jeśli spotkamy się z takim statusem należy skontaktować się z naszym Biurem Obsługi Klienta. Często przewoźnik oczekuje na decyzję ze strony nadawcy, czy paczka ma zostać mimo to doręczona, zwrócona czy zutylizowana.

9 - Błędny adres

Ten komunikat oznacza, że w zamówieniu podaliśmy błędny lub niepełny adres. W takiej sytuacji najczęściej wystarczy kontakt z kurierem doręczającym paczkę. Jeśli w adresie wkradł się większy błąd, należy napisać wiadomość na adres e-mail bok@epaka.pl z dyspozycją przeadresowania przesyłki.

10 - Status inny

W momencie kiedy widzimy status „inny”, konieczny będzie kontakt z naszym Biurem Obsługi Klienta. Konsultanci pomogą ustalić co się dzieje z paczką. Zdarza się, że podany status oznacza brak poprawnej aktualizacji statusu. Wystarczy interwencja konsultanta, aby został on poprawnie zakończony. 

Śledzenie paczki międzynarodowej

W przypadku przesyłek międzynarodowych pojawiają się dodatkowe statusy odpowiadające specyficznym etapom podróży, które nie są obecne przy przesyłkach krajowych. Mowa tutaj np. o takich statusach jak „przesyłka przyjęta przez linię lotniczą” czy „przesyłka opuściła kraj nadania”. Odrębną kwestią są komunikaty odnoszące się do czynności związanych z odprawą celną: „przesyłka przyjęta do odprawy celnej”, „przesyłka oclona” itd. Występowanie tych statusów uzależnione jest od tego, z jak daleka przybywa paczka, a także od regulacji prawnych, jakim podlega przepływ towarów między krajem nadania i krajem odbioru. 

Pobierz aplikację epaka.pl mobile:

Udostępnij:
Pomocny wpis?

Zapisz się teraz do naszego newslettera i otrzymuj
nowości i promocje jako pierwszy!
Wypełnij to pole
Zaznacz zgodę

Pobierz aplikacje mobilną epaka.pl

epaka.pl umożliwia swoim klientom jeszcze szybsze zamówienie kuriera i nadanie paczki z dowolnego miejsca. Dzięki tej aplikacji w prosty sposób wyślesz swoją przesyłkę i maksymalnie zaoszczędzisz swój czas.

Prosty formularz nadawania

Łatwy wgląd do historii przesyłek

Przejrzysta porównywarka ofert najpopularniejszych firm kurierskich

Szybki dostęp do ustawień konta użytkownika

Bieżące śledzenie przesyłek

Bądź na bieżąco. Zapisz się do Naszego Newslettera.
Wypełnij to pole
Zaznacz zgodę