Paleta to podstawa, wykonana przeważnie z drewna, która służy do wysyłania przesyłek ciężkich i/lub o dużych rozmiarach. Ułatwia składowanie wewnętrzne w każdej firmie i magazynie, umożliwia szybki załadunek oraz rozładunek, a także zapewnia mobilność w sortowni, mimo bardzo dużej wagi przechowywanych na niej przedmiotów. Dzięki dobrej dostępności palety cechują się także stosunkowo niską ceną i dużą podażą, gdyż można je kupić w praktycznie każdym mieście, w ilości wielu tysięcy sztuk. Ich wytrzymałość już od lat nie ma sobie równych, a standardowe wymiary zdecydowanie ułatwiają wysyłkę każdej firmie. To sprawdzone rozwiązanie w branży motoryzacyjnej, budowlanej, czy hurtowniczej. Poznaj szczegóły palety w słowniczku pojęć epaka.pl!
Paleta jest zazwyczaj zbudowana z płaskich, drewnianych desek o różnej długości i przekroju, zbitych ze sobą za pomocą wytrzymałych gwoździ i śrub. Każdy model jest sprawdzany pod kątem wytrzymałości, dzięki czemu stanowi doskonałą podstawę pod każde, nawet najcięższe przedmioty, w tym te, które chcielibyśmy przesłać. Standardowa paleta Euro ma wymiary 120 x 80 cm i może pomieścić przesyłkę o wysokości do 180 cm (FedEx, DPD), lub do 210 cm (DHL). Waga maksymalna, wykorzystywana do wysyłki w większości firm kurierskich, wynosi aż 1 tonę, co dobitnie świadczy o jej wytrzymałości.
Palety oferują szereg zalet, w zestawieniu z normalnymi przesyłkami. Mają za zadanie umożliwić transport przesyłki za pomocą paleciaków lub wózków widłowych. Długie ramiona tych przyrządów wsuwają się pod paletę i mogą unosić ją lub opuszczać, tym samym umożliwiając zmianę ich pozycji czy transport. Bez palet, poruszanie się po magazynie z przesyłkami o wadze nawet 1 tony byłoby niemożliwe. Kurier, doręczający lub odbierający przesyłkę od klienta, może bez większych problemów zapakować do samochodu dostawczego paletę i obsłużyć ją podczas wyładunk. Palety są zatem niezbędne w każdej firmie, która wysyła duże i ciężkie przedmioty.
Aby paleta dobrze spełniała swoje zadania, musi być dobrze związana z umieszczoną na wierzchu przesyłką. W tym celu najlepiej zastosować mocne taśmy. Pakunek nie może być nieprzytwierdzony, składać się z luźnych, niedbale ułożonych części, gdyż firma kurierska z pewnością będzie zmuszona do częstego zmieniania pozycji jego ułożenia. Zwróćmy baczną uwagę na wystające zza obrysu palety elementy. Odstające, czy luźno zwisające z palety części mogą bowiem spowodować, że kurier nie podejmie się realizacji zlecenia lub nastąpi zmiana ceny wysyłki i potraktowanie jej jako niestandardowa. Opcje dodatkowe, takie jak napis “ostrożnie”, czy też informacja o zawartości szkła, pociągają za sobą konieczność zmiany ceny. Pamiętajmy o tym, że firma kurierska dysponuje sprzętem dostosowanym do wykonywania konkretnych prac. Jeśli źle spakujemy przesyłkę, obsługa sortowni lub sam kurier odbierający paczkę nie będą mogli wykonać swojej pracy.