Waga gabarytowa

Waga gabarytowa

Waga wyliczana na podstawie podanych parametrów przesyłki, zgodnie z przyjętym przez danego przewoźnika wzorem. W serwisie EPAKA.PL waga gabarytowa jest automatycznie wyliczana dla każdej firmy kurierskiej zgodnie z obowiązującymi u niej wymogami.

Waga gabarytowa

Dla większości nowych klientów pojęcie “waga gabarytowa” ma prawo wydawać się trudne i niezrozumiałe. Jest to określenie używane jedynie w terminologii kurierskiej, zatem dobrze znają je jedynie osoby, które często korzystają z usług kurierskich. W tym, wydawać by się mogło, trudnym terminie kryje się bardzo prosty do zrozumienia przelicznik, który ułatwia wycenę przesyłki przez firmy kurierskie. Jest to bowiem - w przeciwieństwie do wagi i wymiarów - przybliżona i hipotetyczna waga, podawana na podstawie wyliczeń wynikających z objętości wysyłanej paczki. Poznaj koniecznie pojęcie wagi gabarytowej i zobacz, dlaczego firmy kurierskie używają tego terminu i sposobu wyceny danej paczki.

Obliczenie wagi gabarytowej

Przyjęło się, że firmy kurierskie liczą cenę przewozu paczki jedynie na podstawie jej wagi. To jednak duże uproszczenie, gdyż bardzo często do wyliczeń używa się także przelicznika gabarytowego. Zasada działania jest stosunkowo prosta. Firma przyjmująca zamówienie oblicza objętość przesyłki, mnożąc wymiary długości, szerokości oraz wysokości całej paczki. Po otrzymaniu wyniku w metrach sześciennych, dzieli otrzymaną wartość przez swój przelicznik. Każdy przewoźnik używa do obliczeń zupełnie innego przelicznika i na tej podstawie wylicza hipotetyczną wagę przesyłki.

Oznacza to, iż wiele dużych, ale lekkich paczek, będzie droższych niż jej mniejsze, cięższe odpowiedniki. Przewoźnicy będą bowiem brali pod uwagę przy wycenie wyższą wartość, zatem wagę rzeczywistą lub wagę gabarytową. Zależnie od tego, który wynik będzie wyższy - to ten będzie widniał jako główny determinant ceny. Dla przykładu, firma DHL przyjmuje, że 1 metr sześcienny przesyłki waży równe 250 kilogramów. Gdy Twoja przesyłka zamknie się w wyniku 1 metra sześciennego, a będzie ważyła 35 kilogramów to kwota do zapłaty będzie przez tego przewoźnika wyliczona na podstawie wagi sugerowanej 250 kilogramów. Gdy zaś sytuacja będzie odwrotna i w 1 metrze sześciennym pomieścisz 450 kilogramów przesyłki, to wówczas ta ilość zostanie użyta do obliczenia wysokości opłaty za przesyłkę.

Czy waga gabarytowa jest potrzebna?

Waga gabarytowa jest niezbędnym zabezpieczeniem dla firm kurierskich, jest bowiem jedyną możliwością ochrony przed ogromnymi paczkami o bardzo niskiej wadze. Łatwo sobie wyobrazić sytuację, w której klient wysyła bardzo lekką, lecz bardzo dużą rzecz, która zajmuje znaczną część miejsca w samochodzie. Jednak za przesyłkę zapłaci cenę identyczną z przesyłkami o tej samej wadze, lecz zdecydowanie mniejszych wymiarach. Szybko mogłoby się okazać, że samochód pomieści jedynie kilka ogromnych paczek z bardzo lekką zawartością. Działy logistyczne z pewnością do przesyłek używałyby największych pudeł ochronnych, nawet w przypadku niewielkich przedmiotów. Chaos i brak miejsca w samochodzie szybko odbiłby się w negatywny sposób na terminowości oraz problemach logistycznych każdego przewoźnika.

Okazuje się zatem, że waga gabarytowa jest pojęciem, które warto znać. Przyda się w trakcie wysyłki bardzo lekkich, a dużych rzeczy, takich jak kołdry, materiał budowlany w postaci styropianu lub inne przedmioty, których waga jest niewspółmiernie mała w stosunku do dużych rozmiarów. Firmy kurierskie, stosując niniejszy przelicznik, zabezpieczają się przed zalewem dużych, a lekkich paczek, wysyłanych w tej samej cenie.

Pobierz aplikacje mobilną epaka.pl

epaka.pl umożliwia swoim klientom jeszcze szybsze zamówienie kuriera i nadanie paczki z dowolnego miejsca. Dzięki tej aplikacji w prosty sposób wyślesz swoją przesyłkę i maksymalnie zaoszczędzisz swój czas.

Prosty formularz nadawania

Łatwy wgląd do historii przesyłek

Przejrzysta porównywarka ofert najpopularniejszych firm kurierskich

Szybki dostęp do ustawień konta użytkownika

Bieżące śledzenie przesyłek

Bądź na bieżąco. Zapisz się do Naszego Newslettera.
Wypełnij to pole
Zaznacz zgodę

Używamy plików cookie i innych technologii śledzenia, aby poprawić jakość przeglądania naszej witryny, wyświetlać spersonalizowane treści i reklamy, analizować ruch w naszej witrynie i wiedzieć, skąd pochodzą nasi użytkownicy.

Twoja prywatność jest dla nas ważna

Pliki cookie to bardzo małe pliki tekstowe, które są tworzone i przechowywane na komputerze użytkownika podczas odwiedzania strony internetowej. Używamy plików cookie do różnych celów, w tym do ulepszania obsługi online na naszej stronie internetowej (na przykład, aby zapamiętać dane logowania do konta).
Możesz zmienić swoje ustawienia i odrzucić niektóre rodzaje plików cookie, które mają być przechowywane na twoim komputerze podczas przeglądania naszej strony. Możesz również usunąć wszystkie pliki cookie już zapisane na komputerze, ale pamiętaj, że usunięcie plików cookie może uniemożliwić korzystanie z części naszej strony internetowej.

Niezbędne

Te pliki cookie są niezbędne do świadczenia usług dostępnych za pośrednictwem naszej strony internetowej i umożliwienia korzystania z niektórych funkcji naszej strony internetowej.
Bez tych plików cookie nie możemy zapewnić usług na naszej stronie internetowej.


Zawsze aktywne
Funkcjonalne

Te pliki cookie służą do bardziej spersonalizowanego korzystania z naszej strony internetowej i do zapamiętywania wyborów dokonywanych podczas korzystania z naszej strony internetowej.
Na przykład możemy używać funkcjonalnych plików cookie do zapamiętywania zawartości koszyka lub zapamiętywania danych logowania.


Nieaktywne
Śledzenie i wydajność

Te pliki cookie służą do zbierania informacji w celu analizy ruchu na naszej stronie internetowej i sposobu, w jaki użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej.
Na przykład te pliki cookie mogą śledzić takie rzeczy, jak czas spędzony na stronie lub odwiedzane strony, co pomaga nam zrozumieć, w jaki sposób możemy ulepszyć naszą witrynę internetową.
Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.


Nieaktywne
Targeting i reklama

Te pliki cookie służą do wyświetlania reklam, które mogą Cię zainteresować na podstawie Twoich zwyczajów przeglądania.
Pliki te tworzone przez naszych dostawców treści i/lub reklam, mogą łączyć informacje zebrane z naszej strony z innymi informacjami, które gromadzili niezależnie w związku z działaniami przeglądarki internetowej w ich sieci witryn.
Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.


Przetwarzanie danych przez Google Adevertising Products odbywa się zgodnie z Polityką Prywatności i Warunkami korzystania z usług Google (Kliknij tutaj)

Nieaktywne
Więcej informacji

W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie i Twoich wyborów, skontaktuj się z nami.